تهران- ایرنا- دولت هند پس از اختلاف دیپلماتیک با کانادا بر سر جدایی‌طلبان خالستانی، اکنون با تهدیدات جدی‌تری در داخل خاک خود مواجه است که از بمب‌گذاری نزدیک مدارس و تهدیدات دروغین درباره بمب‌گذاری در پروازهای داخلی بین‌المللی را شامل می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، جدایی‌طلبان کشمیری که تشکیل کشور «خالستان» با اکثریت سیک را خواستارند، در روزهایی که به نام بنیان‌گذار این آیین، گورو نانک یا بابا نانک جشن گرفته می‌شود، تصمیم به انتقام‌جویی از دولت هند به دلیل چهلمین سال «عملیات ستاره آبی» گرفته‌اند.

این عملیات نظامی ارتش هند از یکم تا دهم ژوئن ۱۹۸۴ (۱۱ تا ۲۰ خرداد ۱۳۶۳) برای خارج کردن جدایی‌طلبان سیک به رهبری جرنیل سینگ بیندران‌والا (Jarnail Singh Bhindranwale) از ساختمان‌ معبد طلایی (مقدس‌ترین معبدسیک‌ها) صورت گرفت. این اقدام به دستور ایندیرا گاندی نخست وزیر وقت هند و با همراهی مستشاران انگلیسی انجام گرفت و در جریان آن، نیروهای دولتی هند به این معبد در شهر «آمریتسر» در ایالت پنجاب یورش بردند و دست‌کم ۴۰۰ تن کشته شدند.

چهار ماه پس از حمله نیروی زمینی هند به معبد طلایی در ژوئن ۱۹۸۴ ایندیرا گاندی به دست دو تن از محافظان سیک خود در ماه اکتبر همان سال ترور شد.

تهدید پروازهای هندی در روزهای آینده

تارنمای خبری روزنامه هندوستان تایمز نوشت: گورپاتوانت سینگ پانون، جدایی‌طلب خالستانی ساکن کانادا به شهروندان هندی هشدار داد از یکم تا نوزدهم نوامبر (۱۱ تا ۲۹ آبان) از پروازهای ایر ایندیا، هواپیمایی ملی هند استفاده نکنند.

وی این تهدید را به عنوان انتقام جویی برای آنچه «چهلمین سالگرد نسل‌کشی سیک‌ها» در هند می خواند، مهم دانست.

به گزارش ایندیا تودی، پانون رئیس گروه موسوم به «سیک‌ها برای عدالت» (SFJ) است که از احتمال حمله به پروازهای ایر ایندیا خبر می دهد. وی سال گذشته نیز تهدید مشابهی را مطرح کرد و گفت: کاری می کند نام فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی عوض شود.

پانون یکی از چهره های برجسته جنبش جدایی‌طلب خالستان است که به دنبال ایجاد یک ایالت مستقل سیک به نام خالستان در خارج از پنجاب هند است. او یک وکیل مستقر در آمریکا و بنیان‌گذار گروه سیک ها برای عدالت (SFJ) است؛ سازمانی که ادعا دارد از «خالستان» از طریق ابزارهای قانونی و سیاسی دفاع می کند.

پانون و پرچم خالستان

پانون کمپین‌هایی را برای جلب توجه بین المللی به استقلال سیک‌ها سازماندهی کرده است و در طرح دعوی حقوقی علیه مقامات هندی و ترویج آنچه او «همه‌پرسی۲۰۲۰» می‌نامد برای سنجش حمایت سیک‌ها از جنبش خالستان مشارکت داشته است.

پانون در ژوئیه ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) به دلیل فعالیت هایش در زمینه ترویج «جدایی‌طلبی و تحریک خشونت» تحت قانون پیشگیری از فعالیت های غیرقانونی (UAPA) توسط دولت هند به عنوان یک تروریست شناخته و احکام متعددی برای دستگیری وی صادر و اموالش در هند توقیف شد.

او همچنین دارای تابعیت کانادایی است و فعالیت های او دلیل تنش دیپلماتیک بین هند و کاناداست.

تهدید پانون در بحبوحه نگرانی های گسترده درباره هشدارهای دروغین بمب‌گذاری در پروازهای داخلی و بین‌المللی هند مطرح می شود که موجب آشفتگی در عملکرد هوایی این کشور شده است.

انفجار در نزدیکی مدرسه در دهلی‌نو

گروه سیک‌ها برای عدالت و حامی خالستان، مسئولیت انفجار مدرسه در دهلی‌نو را به عهده گرفت

تارنمای خبری روزنامه ایندیا تودی روز گذشته نوشت: یک انفجار مهیب در نزدیکی یک مدرسه در دهلی نو، عملیات امنیتی و تحقیقات توسط تیم‌های متعدد از جمله آژانس تحقیقات ملی و گارد امنیت ملی هند را در پی داشت.

پس از انفجار یک پست تلگرامی توسط گروهی خالستانی موسوم به سیک‌ها برای عدالت منتشر شد که مدعی بود این انفجار برای تلافی «هدف قرار دادن» جدایی طلبان خالستانی توسط دولت هند صورت گرفته است.

پلیس هند می گوید عاملان این انفجار احتمالاً قصد داشتند برای مقامات هشدار ارسال کنند.

مقامات هندی گفتند: پلیس دهلی با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام تماس گرفته و جزئیات مربوط به کانالی که این پست در آن منتشر شده است را درخواست کرده است.

این انفجار، دیوار مدرسه را تخریب کرد اما تلفات جانی نداشت؛ تنها به برخی از ساختمان ها و خودروهای مجاور خسارت وارد شده است.

به گفته منابع پلیس دهلی، انفجار توسط یک دستگاه انفجاری دست ساز (IED) با شدت کم که توسط یک تایمر یا ریموت کنترل می شود، بدون هیچ ترکشی رخ داده است.