تهران- ایرنا- چین در واکنش به بحران انرژی در کوبا و تاثیر تحریم‌های آمریکا بر روی این کشور، لغو کامل این تحریم‌ها را از سوی واشنگتن خواستار شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تلویزیون ملی چین، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا بر ضد کوبا، به توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور و زندگی مردم آن آسیب‌های جدی وارد کرده است.

وی بار دیگر از آمریکا خواست تا بر اساس اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و همچنین قوانین بین‌المللی، هرچه سریع‌تر تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی کوبا را به‌طور کامل لغو و اسم این کشور را از فهرست کشورهایی که به تامین مالی تروریسم متهم هستند، حذف کند.

لین با اشاره به اینکه لغو تحریم‌ها به نفع منافع مشترک مردم کوبا و آمریکا خواهد بود، خاطرنشان کرد: این خواست جامعه بین‌المللی است و به ثبات و توسعه این منطقه کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: چین و کوبا دوستان و برادران نزدیک یکدیگر هستند و پکن نسبت به مشکلات کنونی این کشور احساس همدردی می‌کند.

به گزارش ایرنا، تحریم‌های آمریکا موجب محدودیت‌های مالی و دسترسی به منابع برای «تعمیر نیروگاه‌های ترمو الکتریک»، «فناوری‌های لازم برای تضمین خدمات پایدار»، «دریافت اعتبار برای تعمیر نیروگاه‌های حرارتی» و «دریافت ابزارهای لازم و سوخت» برای تضمین تامین برق پایدار برای بخش‌های مسکونی و اقتصاد راهبردی کوبا شده است.

در همین سو، اتحادیه برق (UNE) کوبا از تامین مالی لازم برای انجام تعمیرات جزئی و سرمایه‌ای واحدهای حرارتی محروم بوده و به این ترتیب، ۱۳ واحد از ۱۵ واحد حرارتی این کشور از چرخه تعمیر و نگهداری خارج شده‌اند. برای همین دولت کوبا در طول یک هفته گذشته با کمبود شدید انرژی مواجه شده و اقدامات سختگیرانه برای صرفه‌جویی در مصرف برق انجام داده است.