تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳

ساری - ایرنا - نمایش درنا با موضوع نقش تالاب ها در ایجاد تعادل برای محیط زیست، اهمیت کودک و خانواده در مجتمع فرهنگی سینمایی بابل آغاز و تا ۲۳ آبان ماه به نمایش در خواهد آمد.

عیسی محمدی فیروزجایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل امروز دوشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به این که بابل دارای بیشترین تعداد آب بندان در مازندران و هفت تالاب است تئاتر درنا در این شهر به نمایش گذاشته شد.

وی گفت: ۱۷ بازیگر و عوامل اجرایی تئاتر درنا را برای علاقمندان به نمایش می گذارند که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

محمدی با بیان این مطلب که فرهنگ سازی برای بیان دغدغه های زیست محیطی یکی از ضرورت های مهم محسوب می شود، اظهار کرد: زبان هنر اثر بخش ترین زبانی است که می تواند برای کودکان و نوجوانان اثر بخش باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایش درنا با ۲ محور محیط زیست و تلاب ها به همراه بخش کودک و خانواده به اجرا در خواهد آمد.

این مقام مسوول تصریح کرد: نمایش درنا به نویسندگی و کارگردانی مهدی قاسمیان امیری هر روزه از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به مدت یک ساعت در سالن آمفی تئاتر زنده یاد داود رشیدی در مجتمع فرهنگی سینمایی بابل تا ۲۳ آبان به نمایش گذاشته خواهد شد.

درنای سیبری به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود که جمعیت مرکزی آن به هند مهاجرت می‌کرد که منقرض شد، جمعیت غربی به ایران می‌آمد که الان فقط یک درنای نر با نام امید از آن باقی مانده که با تلف شدن آن این جمعیت نیز کامل منقرض می‌شود اما جمعیت شرقی آن هنوز وجود دارد و می‌گویند که سه هزار درنا از آن همچنان به چین مهاجرت می‌کند.

امید تک درنای سیبری پرنده‌ای برای زمستان گذرانی به تنهایی از سیبری به ایران می‌آمد و با این مهاجرت مسیر پروازی غربی به ایران را حفظ کرده بود امسال برای شانزدهمین سال به خاطر کاهش سوز سرما به آخرین استراحتگاه خود در تالاب فریدونکنار این خط پروازی با تهدید تعطیلی روبروشد

البته برای حفظ این گونه از انقراض اقدامات ملی و بین المللی زیادی انجام شده است، بنیاد جهانی درناها در دهه ۷۰ شمسی طرح احیای درناها را در ایران آغاز کرد، در واقع یک کار بین المللی با بودجه صندوق جهانی محیط زیست و حضور کارشناسان خارجی و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، روسیه و بنیاد جهانی درناها انجام شد و می‌خواستند جمعیت این پرنده را احیا کنند که شواهد نشان می‌دهد با وجود هزینه بسیار، موفق نشدند.

جمعیت گله غربی درناهای سفید سیبری در سال ۱۹۳۰ بیش از ۲۰۰ قطعه برآورد شده بود که به دلایلی تعداد آن‌ها در سال ۱۳۸۵ به ۲ قطعه درنای امید و آرزو کاهش یافت و با مرگ آرزو، «امید» آخرین بازمانده جمعیت غربی درناهای سفید سیبری شد و در این سال‌ها به تنهایی به ایران مهاجرت می‌کند.