تهران- ایرنا- رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: دانش‌آموزان باید به گونه‌ای در حوزه سواد سلامت آموزش ببینند که سفیران سلامت در خانواده باشند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، محمد رئیس زاده روز دوشنبه در همایش ارتقای سواد سلامت اظهار داشت: باید در این حوزه سلامت دانش آموزان را آموزش دهیم تا آنها هم سفیر سلامت در خانواده باشند.

وی افزود: اگر بخواهیم جامعه شاداب، با نشاط و پویا داشته باشیم باید موضوع سلامت را از کودکی دنبال کنیم. اگر سلامت نباشد هیچ کاری به سامان نخواهد شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: فرد بیمار نمی‌تواند برای کسب فضایل و علم بکوشد بنابراین اقدامات ما اساسی است تا دانش آموزان بیاموزند، آگاهی معلم و خانواده افزایش یابد تا نگرانی‌ها و پیشگیری‌های مربوط به سلامت را متوجه شوند.

رئیس زاده با بیان اینکه علم در حوزه پزشکی بسیار پیشرفت کرده است، گفت: برخی گمان می‌کنند که یک آزمایش خون ساده، چکاپ محسوب می‌شود اما اکنون در دنیا آزمایشات بسیار پیشرفته ای وجود دارد که باید مورد توجه باشد.

وی گفت: هم اکنون علم در دنیا به شدت در حال پیشرفت است و مراکزی در حال فعالیت هستند که بر اساس وضعیت ژن هر فرد تشخیص می‌دهند فرد در آینده باید مراقب کدام بیماری‌ها باشد و تاکید دارند، دوران سالمندی الزاما با اختلالات عضلانی، جسمی و بیماری‌های قلبی و عروقی همراه نیست و تلاش می‌کنند با پیدا کردن نقشه ژنوم هر فرد و بازسازی سلول‌ها، فرد را در سنین بالا جوان نگه دارند.

مرگ سالانه ۷۰ هزار نفر در ایران به دلیل مصرف دخانیات

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران نیز در این همایش با بیان اینکه ۷۰ درصد مرگ و میر در دنیا از بیماری‌های غیرواگیردار است، گفت: ۷۰ هزار نفر سالانه در ایران از مصرف دخانیات می‌میرند.

محمدرضا مسجدی اظهار کرد: شبکه ملی پیشگیری‌های بیماری‌های غیرواگیر یک سازمان مردم نهاد است که پل ارتباط میان مردم و حاکمیت محسوب می‌شود.

وی افزود: در بحث بیماری‌های غیرواگیر طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات در دبستان و دبیرستان) را با آموزش و پرورش انجام داده‌ایم که این طرح از ورامین آغاز شده و قرار است شهر بدون دخانیات باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح مدرسه سلامت یار توضیح داد: نهضت و برنامه سازمان پزشکی اینگونه است که درباره مساله سلامت از مدرسه تا سطح دانشگاه پیش رویم، باید در نگرش و سپس عملکرد دانش آموزان در حوزه سلامت کار کنیم.

مسجدی یادآورشد: بیماری‌های واگیردار گروهی از افراد را می‌تواند مبتلا کند اما بیماری‌های غیر واگیر به دیگری به صورت مستقیم منتقل نمی‌شود.

وی افزود: اواخر دهه ۸۰ سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید که ۷۰ درصد مرگ و میر دنیا از بیماری‌های غیرواگیر است. در این خصوص ۴ بیماری قلب و عروق، سرطان، بیماری تنفسی و دیابت باعث ۶۵ تا ۷۰ درصد مرگ و میرها می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید عوامل مقابله با این ۴ بیماری را به دانش آموزان آموزش دهیم که در وهله اول دخانیات و سپس رژیم غذایی ناسالم مد نظر است. بطور مثال نمک و شکر کم مصرف شود و روغن سالم استفاده کنیم. همچنین فست فود و نوشابه را کنار بگذاریم که به این صورت حداقل ۳۰ درصد بیماری‌های قلب و عروق و دیابت کمتر می‌شود.

مسجدی با تاکید بر ضرورت ورزش دانش آموزان گفت: باید بودجه‌ای برای اماکن ورزشی رایگان دانش آموزان بویژه در مناطق محروم ایجاد شود و دانش آموزان باید با ورزش کردن سالم و تندرست شوند.

وی به معضل آلودگی هوا هم اشاره کرد و افزود: آلودگی هوا موضوع مهمی است قانون هوای پاک ۱۴ سال پیش در مجلس تصویب شده اما تاکنون اقدام مهمی صورت نگرفته است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران تاکید کرد: دخانیات در ایران پایین ترین مالیات را دارد در حالیکه این مالیات باید برای گسترش اماکن ورزشی رایگان برای دانش‌آموزان اختصاص یابد.

مسجدی خاطر نشان کرد: افرادی که در معرض دود سیگار و قلیان قرار دارند و خودشان هم آن را استعمال نمی کنند دچار بیماری‌هایی همچون سرطان می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید (نه )گفتن را به دانش‌آموزان برای مصرف سیگار آموزش داد، گفت: ۷۰ هزار نفر سالانه در ایران به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند. ۶.۷ درصد دانشجویان سال اول رشته علوم پزشکی سیگار مصرف می‌کنند که در سال‌های بالاتر به ۲۲ درصد می‌رسد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ۱۵ درصد مردم ایران دخانیات مصرف می‌کنند، شرکت آمریکایی و انگلیسی بی تی ای، ۴ سال قبل در اشتهارد کارخانه زده است ‌و سالانه ۱۳ میلیارد نخ دخانیات تولید می‌کند.

مسجدی یادآورشد: ورود کالاهای تجملی در ایران آزاد است و ۷۲ درصد تولید دخانیات در ایران توسط کارخانجات خارجی است و اکنون به دنبال ایجاد کارخانه برای تولید سیگار الکترونیک در ایران هستند.

وی افزود: مصرف قلیان در دختران ۱۴ تا ۱۵ سال ۱۳۳ درصد رشد داشته است.