تهران- ایرنا- رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، از برگزاری نخستین دوره‌ مسابقات بین‌المللی هوش مصنوعی رایان با جایزه ۴۰ هزاردلاری توسط دانشگاه صنعتی شریف با مشارکت گروه‌هایی از ۵۷ کشور با حمایت معاونت علمی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، حمید ضرابی‌زاده امروز (دوشنبه، ۳۰ مهرماه) در نشست خبری «مسابقات بین المللی رایان» گفت: نخستین دوره مسابقات بین‌المللی «هوش مصنوعی رایان» به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در سه مرحله برگزار خواهد شد.

وی در این نشست در محل معاونت علمی بیان کرد: این مسابقه با حضور ۱۰ هزار نفر متشکل از گروه‌هایی از ۵۷ کشور برگزار می‌شود، هدف از برگزاری این مسابقات افزایش مهارت‌های برنامه نویسی، کسب مرجعیت علمی در منطقه همچنین ایجاد ارتباطات بین المللی است. جوایز مسابقات بین المللی رایان بیش از ۴۰ هزار دلارخواهد بود.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف گفت: دوره مقدماتی مسابقات بین المللی رایان در ۱۲ جلسه از ۲۹ مهرماه تا ۱۵ آبان ماه و دوره پیشرفته نیز در ۱۲ جلسه از ۲۰ آبان تا ۶ آذر در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: مسابقه ملی نیز در ۳۰ آبان‌ ماه به صورت اینترنتی و مسابقه منطقه‌ای در ۳۰ آذرماه به صورت حضوری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

به گفته ضرابی زاده، مسابقات بین‌المللی انفرادی رایان در سه مرحله مقدماتی، انتخابی و فینال جهانی با حضور شرکت کنندگان منتخب از سراسر دنیا در سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

به گفته وی موضوع اصلی مسابقه‌ نهایی هوش مصنوعی رایان «اعتمادپذیری در یادگیری ژرف» در لبه علم هوش مصنوعی است، مرحله‌ نهایی این مسابقه با حضور حدود ۱۰۰ نفر برگزیده‌ مرحله‌ انتخابی به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: افراد اول تا سوم مسابقه‌ نهایی هوش مصنوعی رایان به ترتیب ضمن دریافت مدال طلا، نقره و برنز از جوایزی نقدی شامل ۲۰، ۱۰ و پنج هزار دلار برخوردار خواهند شد.

وی افزود: ضمن اینکه افراد چهارم تا ششم مسابقات هوش مصنوعی رایان هر یک ۲ هزار دلار جایزه‌ نقدی و افراد هفتم تا دهم نیز هر یک هزار دلار جایزه‌ نقدی دریافت خواهند کرد.

ضرابی زاده همچنین خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی مسابقات بین‌المللی هوش مصنوعی رایان در دو سطح پیش از این توسط دانشگاه صنعتی شریف برگزارشده خاطرنشان کرد: دوره مقدماتی از ۲۴ تیرماه تا ۲۴ مرداد و دوره پیشرفته نیز از ۲۸ مردادماه تا ۲۸ شهریورماه امسال برگزار شده است.

وی بیان کرد: دومین دوره‌ آموزشی مسابقات برنامه‌سازی رایان نیز از روز یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ در قالب دو موضوع آشنایی با مسابقات برنامه سازی همچنین مسابقات برنامه سازی پیشرفته آغاز شده است، به شرکت‌کنندگان گواهی حضور در دوره از سوی دانشگاه صنعتی شریف ارائه خواهد شد.

اختصاص سهمیه حضور در مسابقه نهایی بین المللی رایان به دانشگاهیان
رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در ادامه این نشست اظهارکرد: با هدف آماده‌سازی هر چه بیشتر دانشجویان برای حضور موثر در مسابقات بین‌المللی برنامه‌سازی، مسابقات دانشگاهی تحت عنوان «جام رایان» در دانشگاه‌های منتخب کشور در بازه زمانی تابستان و پاییز ۱۴۰۳ در دانشگاه‌های منتخب درحال برگزاری است. به تیم‌های برتر هر یک از مسابقات دانشگاهی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، جوایزی اهدا خواهد شد.

به گفته وی، به تیم اول مسابقه دانشگاهی ۱۵ میلیون تومان، تیم دوم مسابقه ۱۰ میلیون تومان، تیم سوم مسابقه ۷ میلیون تومان و تیم های چهارم تا ششم ۴ میلیون تومان و هفتم تا نهم نیز ۲ میلیون تومان جایزه تعلق خواهد گرفت.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف گفت: البته جوایز اول تا سوم به حداکثر یک تیم از هر دانشگاه تعلق خواهد گرفت؛ ضمن اینکه اولین تیم هر مسابقه از دانشگاه‌های خارج از تهران یک سهمیه‌ حضور در مرحله‌ نهایی مسابقه بین‌المللی رایان را دریافت می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: با هدف فراهم کردن امکان حضور شرکت‌کنندگان از مناطق مختلف کشور در مسابقه‌ی بین‌المللی برنامه‌سازی رایان، به هر یک از مسابقات دانشگاهی یک سهمیه حضور در مسابقه‌ نهایی بین‌المللی رایان اختصاص پیدا کرده است.

ضرابی زاده افزود: این سهمیه به برترین تیم شرکت‌کننده از دانشگاه‌های خارج از تهراندر هر یک از مسابقات دانشگاهی تخصیص خواهد یافت.