زنجان - ایرنا - رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی راه‌وشهرسازی استان زنجان، گفت: خرید و فروش غیرقانونی امتیاز طرح‌های نهضت ملی مسکن موجب افزایش کلاهبرداری در این استان شده است و در این خصوص متقاضیان مسکن نباید فریب دلالان و سودجویان را بخورند.

بهزاد کردلو روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاهد افزایش کلاهبرداری و سوداگری در خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در استان زنجان هستیم افزود: تاکنون بارها به متقاضیان طرح های نهضت ملی مسکن هشدار داده شده که امتیاز پروژه‌های قابل انتقال و یا فروش و واگذاری نیست و فریب دلالان و سوداگران در این بخش را نخورند.

وی با اشاره به فعالیت دلالان و سوداگران در این حوزه اظهار داشت: در صورتی که متقاضیان امتیازهای واحدهای نهضت ملی مسکن خود را واگذار و یا به فروش برسانند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

این مسوول همچنین به افزایش پرونده های حقوقی در این خصوص اشاره کرد و یادآور شد: ورود جدی دستگاه های نظارتی به عملکرد برخی از مشاورین املاک در استان بسیار ضروری است.

کردلو، همچنین با تاکید بر اینکه خرید و فروش امتیاز نهضت مسکن ملی غیرقانونی است، افزود: متقاضیان نهضت مسکن ملی فریب دلالان را نخورند و امتیاز خانه دار شدن را از دست ندهند.

وی تاکید کرد: آگهی‌های خرید و فروش در فضای مجازی در خصوص خرید و فروش طرح نهضت ملی مسکن غیرقانونی است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی راه‌وشهرسازی استان زنجان با بیان اینکه با توجه به مشخص نبودن واحدهای مسکونی متقاضیان (متراژ، مساحت، بلوک، طبقه و غیره) و انتخاب آن، زمان تحویل واحد و بر مبنای امتیاز بر اساس واریزی صورت گرفته است گفت: در این راستا هر گونه معامله در این خصوص باطل و (معامله شی مجهول) غیرقانونی است.

کردلو افزود: مشاورین املاک نیز حق خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن را ندارند.

وی اظهار داشت: در این راستا جهت جلوگیری از سوء استفاده برخی از افراد، با دادستانی، پلیس فتا، سازمان صمت، بازرسی و دیگر نهادهای مرتبط هماهنگی های لازم صورت گرفته است تا نظارت لازم برای پیشگیری و کنترل این معاملات غیررسمی و غیرقانونی که در نهایت منجر به ترویج هر چه بیشتر سوداگری و افزایش کاذب قیمت ها می‌شود را داشته باشند.

کردلو، با بیان اینکه به دفاتر ثبت اسناد اعلام شده است که حق تنظیم سند ندارند چرا که وکالت هم یک نوع سند است خاطرنشان کرد: این معاملات در هیچ‌کدام از محاکم پذیرفته نیست و طبق قانون دفاتر ثبت اسناد و املاک مجاز به ثبت این دست از قراردادها نیستند.

به گفته رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی راه و شهرسازی استان زنجان، ادارات کل راه و شهرسازی نیز هیچ مسئولیتی در قبال خریداران امتیاز نهضت ملی مسکن ندارد.