ایلام-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه نقش رسانه‌های استان، برای حفاظت از فرهنگ آداب و رسوم بومی بسیار ارزشمند است بر تشکیل کمیته آموزش و سواد رسانه‌ای با محوریت شورای فرهنگی عمومی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام "الله‌نور کریمی‌تبار" روز دوشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه نقش رسانه در جامعه بی بدیل است، اظهار کرد: رسانه‌های در بخش‌های و حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در استان به ویژه اربعین حسینی و ظرفیت‌های استان بسیار تاثیرگذار هستند و بر این اساس نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها بیشترین تأثیر در مهندسی افکار جامعه دارند، یادآور شد: نمی‌شود نسبت به رسانه‌ها بی‌تفاوت بود چرا که رسانه در امیدآفرینی، سبک زندگی، وحدت و انسجام جامعه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ایمان و اعتقاد دینی در جامعه، معرفی اسوه‌ها و الگوها، شناخت دشمن و شگردهای آن در فضای حقیقی و مجازی، هویت ایمانی و ایرانی، آسیب‌های اجتماعی و حمایت از مظلومان فلسطین، یمن، لبنان و غزه، توسعه استان و اشتغالزایی برای نسل جوان و ارتقای استان نقش‌آفرین هستند.

امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه باید در فکر معیشت اصحاب رسانه و مطبوعات بود، یادآور شد: لازم است که کمیته و کارگروهی برای اقتصاد اصحاب رسانه و مطبوعات استان در زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی تشکیل شود و راهکارهایی که می‌شود دغدغه معیشتی این قشر را کاهش داد از جمله توجه به بحث بیمه این قشر، را پیگیری و دنبال کرد.

حجت الاسلام کریمی‌تبار با اشاره به اینکه کمیته مرجعیت خبری در استان در راستای تولید محتوا و ساماندهی اخباری که در فضای عمومی جامعه منتشر می‌شود، گفت: دشمن با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به دنبال بازخورد اخبار منتشر شده در جامعه است و بر این اساس نیز به دنبال مدیریت و مهندسی افکار عمومی با اخبار کذب و نادرست است که باید این موارد در راستای سواد رسانه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر تشکیل کمیته آموزش و سواد رسانه‌ای در زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی، یادآور شد: اخلاق رسانه‌ای موضوع مهمی است که باید در بین اصحاب رسانه‌ها و مطبوعات استان، مد نظر قرار گیرد و برنامه‌های آموزشی متناسب اقشار مختلف در جامعه ارائه شود.

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه آزادی در آزادترین کشورهای جهان بازهم دارای چهارچوب و قانون است، گفت: امروز در کشورهای مدعی آزادی می‌بینیم که منتشر کردن جنایات رژیم غاصب اسرائیل و یا خسارت‌های ناشی از مجاهدت و ایستادگی جبهه مقاومت به این رژیم جرم بوده و با بدترین شکل ممکن با خبرنگاران رفتار می‌شود.

حجت الاسلام کریمی‌تبار با تاکید بر اینکه برای تامین هزینه آموزش‌های سواد رسانه‌ای پای کار خواهیم آمد، ابراز کرد: نقش دیگر رسانه‌های استان، برای حفاظت از فرهنگ آداب و رسوم ایلامی بسیار ارزشمند است، هویت ایلامی بودن را باید حفظ کرد چرا که مردم این استان با پیشینه پرافتخار، قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس، نقش خود را به خوبی ایفا کردند و امروز نیز به عنوان خادمان زوار اربعین حسینی نقش مهمی در خدمات رسانی به زوار دارند که باید این ارزش‌های فرهنگی استان در جامعه تبیین شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حاج محمد سلطانی، مدیر اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و شورای اسلامی شهر ایلام، یادآور شد: مرحوم سلطانی، فردی دلسوز و تلاشگر در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه بود و فعالیت‌های بسیاری در حوزه‌های قرآنی، پایگاه‌های بسیج مساجد و تربیت و آموزش نسل جوان داشت.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه ۱۳ آبان امسال رنگ و بوی متفاوتی از سال‌های گذشته دارد، افزود: افشای نقش شیطانی آمریکا در جنایت علیه بشریت و جهان، امروز باید برای نشل جوان و نوجوان جامعه به خوبی تبیین شود و رسانه‌ها نیز در این زمینه رسالت بزرگی برعهده دارند.

وی در پایان تاکید کرد: مصوبات شورای فرهنگی عمومی باید جنبه اجرایی داشته و دستگاه‌های اجرایی در این راستا تلاش کنند که این مصوبات در جامعه اثرگذار باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست، با اشاره به نقش رسانه‌ها در جوامع امروزی، گفت: در کشور ایران به عنوان یک کشور اسلامی و شیعه، منشأ اخلاق رسانه‌ای، ارزش‌ها، عقاید و اصولی است که باید رعایت شود، منشأ این ارزش‌ها دین، خانواده، آموزش و پرورش، جامعه دوستان و سایر ارزش های فرهنگی و دینی جامعه است.

حجت الاسلام "وعد مرادبیگی" با تاکید بر تدوین منشور اخلاق رسانه‌ای در سطح کلان کشور و استان، یادآور شد: این منشور اخلاقی بر اساس فرهنگ اسلامی- ایرانی، می‌تواند محور کار و فعالیت‌ رسانه‌ای در کشور باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دشمنان در فضای رسانه‌ای و مجازی، ابراز کرد: در حوزه دین و فرهنگ ایرانی، هجمه‌های فراوانی طراحی شده که سمت و سوی آنها، ایجاد ناامیدی در کشور و بین مردم است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی، تاکید کردند، باید در مسیر امیدواری جامعه نقش موثر خود را ایفا کنیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر تولید محتوای فاخر، افزود: هنرمند و نخبه فرهنگی در ایلام کم نداریم، ایلام شاید از نظر امکانات کمتر برخوردار باشد، اما از نظر استعداد در حوزه‌های مختلف جزو ۱۰ استان برتر کشور قرار داریم.

حجت الاسلام مرادبیگی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه می‌تواند در تغییر سبک زندگی تاثیرگذار باشد، باید بر فضای مجازی نظارت لازم وجود داشته باشد و از ولنگاری در این فضا جلوگیری کرد که البته قوه قضاییه در این حوزه خوب ورود کرده است.

دادستان مرکز استان ایلام نیز در این نشست با تاکید بر اینکه بحث پیشگیرانه در زمینه جرائم و تخلفات، اولویت دادستانی ایلام در حوزه رسانه‌ها استف گفت: دسترسی آزاد به اطلاعات تا جایی که به منافع ملی و امنیت آسیبی وارد نکند، محدودیت ندارد.

عبدالوهاب بخشنده با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در حوزه آسیب های اجتماعی نیازمند مدیریت اصحاب رسانه است، افزود: مطرح کردن آسیب های اجتماعی با ارایه راهکار علمی نیازمند آموزش و تخصص در رسانه‌ها است.

وی با بیان اینکه در همه کشورها به منافع ملی اهمیت داده می شود، ابراز کرد: به طور مثال رسانه های استکبار وعده صادق ۲ را سانسور کردند و این همان آزادی بیان است که در این کشورها از آن سخن می‌گویند.