تهران- ایرنا- اعضای ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه برگزاری نخستین اجلاس ملی حکمرانی و نظام سیاستگذاری، مهم‌ترین اولویت‌های حکمرانی فرهنگی و اجتماعی را سبک زندگی اسلامی ایرانی، هویت ملی و احساس تعلق ملی، استفاده از فرصت‌های اجتماعی و منطقه‌ای و جهانی بیان کرده و حکمرانی اجتماعی فضای مجازی را حوزه‌ای مهم و نیازمند سیاستگذاری برشمردند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه در نشست نخستین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی گفت: این اجلاس، هم‌زمان با چهل‌سالگی تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۴ آذر ماه امسال و به ابتکار اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور با همکاری ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

ابراهیم شکرانی محورهای اصلی این اجلاس را با رویکرد حکمرانی فرهنگی در ۱۶ بند از جمله «مدل و چارچوب حکمرانی قرارگاهی در گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر دیدگاه امامین انقلاب»، «حکمرانی، عدالت و پیشرفت با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب» و «نظریه‌ها و الگوهای حکمرانی (سیاستگذاری، تنظیم‌گری و نگاشت نهادی)» عنوان کرد و گفت: «حکمرانی، پایش و رصد نهادهای فرهنگی»، «حکمرانی و آمایش دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی (مردمی، عمومی و دولتی)»، «حکمرانی و اقتصاد فرهنگ؛ ظرفیت‌ها و تهدیدها»، «حکمرانی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی»، «حکمرانی و الگوهای مشارکت مردمی، جبهه فرهنگی و نهادهای غیر دولتی» و «حکمرانی و مدیریت کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی» از دیگر محورهای این برنامه است.

وی «ابزار و فرآیندهای حکمرانی فرهنگی؛ مدل ارزیابی نظام مدیریت فرهنگی کشور»، «ابزار و فرآیندهای حکمرانی فرهنگی؛ بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» و «ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی حوزه مقاومت در حکمرانی فرهنگی» را از دیگر محورهای نخستین کنفرانس حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی اعلام کرد و گفت که این محورها برای ارسال اثر، به پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگی، پیشنهاد شده است.

شکرانی اضافه کرد: در این رویداد ملی، پنج محور ویژه نیز توسط برگزارکنندگان برای ارائه مقاله، در نظر گرفته شده است که از میان آنها می‌توان به موضوع «حکمرانی فرهنگی و اجتماعی در برش‌های استانی نقشه مهندسی کشور» و «الگوی استقرار نظام پیوست فرهنگی اجتماعی در برنامه‌ها و طرح‌های کلان ملی» اشاره کرد.

معاون ستاد اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست به قدمت این شورا و انتظاراتی که از این مجموعه وجود دارد، اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در خصوص این شورا و تاثیر عملکرد آن در مسائل فرهنگی و اجتماعی بارها بیاناتی را اعلام کردند و در این خصوص از دبیران این شورا در مدت فعالیت این مجموعه توضیح خواسته اند.

امید عبداللهی گفت: با وجود فعالیت‌های موفق انجام شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، واقعیت این است که هنوز انتظارات رهبری برآورده نشده است و ایشان صراحتا بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند.

به گفته وی، برای رفع مشکل اجرای ناموفق مصوبات این شورا، ایجاد پل بین حوزه سیاستگذاری و میدان عمل در دستور کار قرار گرفته است.

عبداللهی اظهار داشت: تاکیدات رهبر معظم انقلاب و همچنین اشارات سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را بر آن داشت که ورودی به بحث مسائل اجتماعی داشته باشیم، در همین راستا مسائل اجتماعی کشور احصاء شد و ما در حوزه حکمرانی اجتماعی ورودی به بحث سیاستگذاری داریم و بر همین اساس نیز روی مسائلی مانند امید، سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی و اخلاق عمومی کار کردیم و به این نکته رسیدیم که تمام مسائل اجتماعی چه مسائل موجود در حوزه آسیب‌ها، چه پیشرفت‌های اجتماعی و چه مسائل موجود در حوزه تعاملات اجتماعی، از به‌هم پیوستگی بسیار زیادی برخوردارند، به عبارتی همه این شاخص‌ها به صورت کاملا مستمر و مشخص بر یکدیگر تاثیرگذار هستند.

مدیر امور مسائل آسیب‌های اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست گفت: پیشتر، در فضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه اجتماعی کمتر توجه می‌شد و عرصه آسیب‌های اجتماعی، محل ورود شورا نبود تا اینکه با ابلاغ سند تحول، شورای عالی انقلاب فرهنگی با رویکرد مشخص به حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود جدی‌تر شد.

علی نظر منصوری ادامه داد: با توجه به همه این مسائل در حوزه معاونت اجتماعی اموری در این حوزه مدنظر قرار گرفت و در حرکت به سمت حل مساله و احصای آنها میزهای تخصصی تشکیل دادیم که به عنوان مثال ذیل امور و مسائل و آسیب‌های اجتماعی، پنج میز تشکیل شد و توجه به رویکرد جدیدی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیش گرفته تغییرات بسیار مناسبی در عرصه فرهنگی و اجتماعی جامعه را شاهد خواهیم بود.

حکمرانی اجتماعی فضای مجازی، نیازمند سیاستگذاری است

مدیر امور رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این نشست گفت: فضای مجازی موضوعی که امروز شاهد رشد سریع کاربران در این حوزه فضای هستیم و این باعث شد که در حکمرانی فضای مجازی سیاستگذاری صورت بگیرد، الان دولتِ پلتفرمی مطرح است که فضای جدیدی ایجاد می‌کند.

رضا عموزادی ادامه داد: ما در حکمرانی فضای مجازی چند میز تشکیل دادیم که شامل میز بازی‌های یارانه‌ای، میز سواد رسانه‌ای و فضای مجازی و نیز شبکه نمایش خانگی و صوت و تصویر فراگیر است، موضوع دیگر در بحث فضای مجازی، جنگ شناختی است که در این زمینه نیازمند همکاری همه دستگاه‌های قانونگذار هستیم.

روح الله فرهادی معاون فرهنگی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورا درباره اولویت‌های حکمرانی فرهنگی و اجتماعی گفت: در این عرصه، هفت اولویت مهم در نظر گرفته شده و ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی از یک سال پیش به این مسأله ورود کرده است که برخی از این اولویت‌ها شامل سبک زندگی اسلامی ایرانی، هویت ملی و احساس تعلق ملی، استفاده از فرصت‌های اجتماعی و منطقه‌ای و جهانی، بازسازی و اصلاح ساختار انقلاب فرهنگی است.