بندرعباس - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: وضعیت نامطلوب بارش‌ها در سال‌های اخیر سبب کاهش شدید حجم آب سدهای مهم و بزرگ استان شده، به‌طوری که ۸۵ درصد حجم کلی سدها خالی است.

به گزارش ایرنا، جمشید عیدانی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: سدهای میناب، شمیل و نیان و سرنی حدود ۱۵ درصد ذخیره آب دارند که این حجم غیرقابل برداشت بوده و پایین‌تر از دریچه‌های تخلیه است.

وی با اشاره به اینکه تنها سد جگین میزان ذخیره آب آن مناسب است، بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی امسال وضعیت بارش‌ها به هیچ وجه امیدوار کننده نیست و در بهترین شرایط با منابع فعلی آب می‌توانیم تا پایان امسال از منابع آب سطحی برداشت داشته باشیم.

«ظرفیت سد سرنی ۶۱ میلیون مترمکعب، سد شمیل و نیان ۹۸ میلیون مترمکعب و سد جگین ۲۱۰ میلیون مترمکعب است.»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: متوسط بارندگی بلندمدت استان ۱۸.۴ میلی‌مترمکعب است که در سال گذشته بخش عمده‌ای از این حجم بارندگی در جزایر یا مناطقی از استان بوده که سد و منبع ذخیره‌سازی آب وجود ندارد.

عیدانی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان هرمزگان ۷۴ دشت آبی وجود دارد، ابراز کرد: به دلیل افت شدید سطح آب زیرزمینی، از این تعداد دشت موجود در استان، ۵۶ دشت همچنان به عنوان دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی معرفی شده‌اند.

وی درخصوص لایروبی رودخانه‌ها نیز بیان کرد: پارسال ۵۷ کیلومتر از بستر رودخانه‌های هرمزگان برای کنترل و خطرات ناشی از بروز سیلاب ساماندهی و لایروبی شد که رکورد لایروبی در یک ساله گذشته را شکست و امسال نیز هشت کیلومتر ساماندهی رودخانه های استان در برنامه داریم که تاکنون پنج کیلومتر آن اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: در استان هرمزگان رودخانه‌ها و مسیل‌های متعددی وجود دارند که برخی از آن‌ها از نزدیکی مراکز جمعیتی شهری و روستایی عبور می‌کنند و نیازمند ساماندهی، لایروبی و بازگشایی هستند تا خطرات ناشی از بروز سیلاب در این مناطق به کمترین حد خود برسد .

عیدانی همچنین از راه‌اندازی سامانه ۱۸۱۱ برای رسیدگی به تخلفات حوزه آب خبر داد و گفت: هنوز حفرچاه غیرمجاز به عنوان یک امر منکر در جامعه جای نیفتاده است و گزارش های بسیار کمی از طریق این سامانه به آب منطقه‌ای گزارش می شود، در حالی که مردم باید اهتمام بیشتری داشته باشند و حفر چاه‌های غیرمجاز را اطلاع دهند.