مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: کارشناسان این اداره دسته‌های ۵۰۰ قطعه ای از پلیکان‌های مهاجر را در تالاب سولدوز این شهرستان مشاهده کردند.

اکبر قایمی روز دوشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این پرندگان مهاجر در ادامه کوچ خود از مناطق شمالی به مناطق جنوبی، وارد این تالاب شدند و با سرد شدن هوا به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: برای نخستین بار است طی چند سال گذشته پلیکان های مهاجر با این تعداد زیاد که بیشتر آنها پلیکان های جوان هستند، وارد این تالاب دایمی شدند و این امر نشان می دهد که امسال این گونه که در پارک ملی دریاچه ارومیه زادآوری می کنند، وضعیت زیستگاهی مطلوبی داشتند.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب آب در تالاب «سولدوز» اضافه کرد: هم اکنون با وجود تبخیر آب در این فصل بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره شده و آبگیری این تالاب از رودخانه «گدار» همچنان ادامه دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده ادامه داد: هم اکنون علاوه بر پرندگان مهاجر، برخی گونه‌های بومی مانند آبچلیک، چوب‌پا، کاکایی، خوتکا، چنگر، حواصیل و انواع اردک ها نیز در این تالاب مشاهده می‌شود.

وی افزود: این تالاب علاوه بر اینکه زیستگاه انواع پرندگان است، پستاندارانی مانند گراز، گرگ و شغال نیز در آن زیست می کنند.

قایمی از اهالی روستاهای همجوار این تالاب بین‌المللی خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب برای شکار این گونه‌های با ارزش به اداره محیط زیست و محیط بانان اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، پلیکان یا مرغ سقا با نام علمی Pelecanidae پرنده ای است بزرگ و سفید رنگ با شاه پرهای نخستین سیاه رنگ، کیسه گلویش آویخته و پاهای گوشتی به رنگ قرمز و نارنجی دارد.

پلیکان‌ها جزو پرندگان غول پیکر محسوب می‌شوند و در بعضی از آنها طول بال ها به بیش از سه متر می رسد و دارای پروازی بلند و زیبا هستند.

تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده است و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.