تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷

لندن – ایرنا – نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که حدود دوم سوم مردم این کشور تمایل دارند که «کاملا هریس» نامزد حزب دموکرات در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا پیروزی شود.

به گزارش ایرنا، طبق نظرسنجی موسسه یوگاو ۴۲ درصد انگلیسی‌ها گفته‌اند که رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال می‌کنند. ۴۹ درصد اعلام کرده‌اند که پیروز انتخابات آمریکا برای آن‌ها حائز اهمیت است و ۷۶ درصد هم گفته‌اند، کسی که سکان کاخ سفید را بر عهده دارد برای آن‌ها مهم است.

بر اساس این نظرسنجی، کاملا هریس در قیاس با دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه، از محبوبیت بیشتری در انگلیس برخوردار است. دو سوم مردم انگلیس (۶۴ درصد) تمایل دارند که خانم هریس رئیس جمهور بعدی ایالات متحده شود؛ در مقابل تنها یکی از هر ۶ انگلیسی (۱۸ درصد) به بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید امیدوارند.

این درحالیست که طبق نظرسنجی صورت گرفته در ماه «مه» گذشته، زمانی که هنوز جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا بود، ۵۵ درصد انگلیسی‌ها از پیروزی وی در انتخابات حمایت می‌کردند. از این رو به نظر می‌رسد که خانم هریس محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن در انگلیس دارد.

یافته های یوگاو نشان می‌دهد که ۸۳ تا ۸۶ درصد از حامیان احزاب کارگر و لیبرال دمکرات در انگلیس، تمایل دارند که خانم هریس اولین رئیس جمهور زن در آمریکا شود. این میزان محبوبیت در میان طرفداران حزب محافظه‌کار انگلیس که عمدتا اقشار ثروتمند و مسن جامعه انگلیس هستند کمتر است. طبق نظرسنجی‌ صورت گرفته نزدیک به ۶ نفر از هر ۱۰ حامی حزب محافظه‌کار انگلیس (۵۷%) امیدوارند که هریس در انتخابات پیروز شود و ۲۵ درصد نیز خواهان بازگشت ترامپ به کاخ‌سفید هستند.

طبق آمارها محبوبیت دونالد ترامپ میان مردهای انگلیسی بیشتر از زنان است. بر اساس نظرسنجی یوگاو ۲۴ درصد مردهای انگلیسی در مقابل ۱۲ درصد زنان، طرفدار ترامپ هستند. اما در کل حمایت از هریس بیشتر از ترامپ است و ۶۰ درصد مردهای انگلیسی خواهان پیروزی هریس در انتخابات هستند.

بریتانیایی ها سیاستمداران و احزاب برجسته آمریکایی را چگونه می بینند؟

یافته‌های موسسه یوگاو حاکیست که تنها یکی از هر ۶ انگلیسی (۱۸ درصد) نظر مساعدی نسبت به رئیس جمهور سابق آمریکا (دونالد ترامپ) دارد و از هر ۹ نفر (۱۱ درصد) نیز فقط یک نفر دید مثبتی نسبت به حزب جمهوری‌خواه دارد.

این درحالیست که بیش از سه چهارم انگلیسی‌ها (۷۷ درصد) از دیدگاه منفی نسبت به ترامپ برخوردار هستند و دو سوم (۶۶ درصد) می گویند که نظرشان درباره ترامپ «بسیار ناخوشایند» است. در مقابل، ۶۰ درصد از انگلیسی‌ها نظر مساعدی نسبت به کامالا هریس دارند و کمتر از یک چهارم (۲۳ درصد) دارای دیدگاه منفی نسبت به وی هستند.

به گزارش ایرنا، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.