مهدی براتیزاده روز دوشنبه در حاشیه برگزاری همایش بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در ساوه به ایرنا گفت: هدف از تشکیل انجمنهای اولیا و مربیان ایجاد بستری مناسب برای حضور پررنگ تر اولیا در مشارکت و مطالبهگری آنان در مدرسه است.
وی با بیان اینکه این مساله به معنای حرکت همه جانبه براساس قوانین و دستورالعملها است که در نهایت منجر به رشد و بالندگی بیشتر دانش آموزان در مسیر تعلیم و تربیت میشود یادآور شد: براساس قانون در تمام مدارس دارای بیشتر از ۱۰ دانش آموز، این انجمن باید تشکیل شود اما بعضی مواقع در روستاها و مناطقی که شرایط تشکیل انجمن وجود ندارد کار انجمن را مدیران مدارس انجام میدهند.
براتیزاده یادآور شد: امسال در استان بیش از یک هزار و ۲۰۰ انجمن اولیا و مربیان فعال شده و اعضای آنها مشفول فعالیت هستند که ۲۵۰ مورد از این تعداد در شهرستان ساوه شکل گرفته است.
زمینهسازی برای حضور بیشتر اولیا در مدارس
وی افزود: انتظار آموزش و پرورش این است که این انجمنها زمینه را برای حضور بیشتر اولیا در مدراس فراهم کنند تا مدرسه بتواند با همراهی و مشارکت اولیا در امور تعلیم و تربیت به اهداف متعالی نظام آموزشی و پرورشی کشور برسد.
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان مرکزی در خصوص موفقیت این انجمنها در امور مربوطه این را هم بیان کرد که حضور پر رنگ تر خانوادهها و والدین در انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدارس که هر ساله نسبت به سال گذشته به سمت بهتر شدن پیش می رود موفقیتی برای این نهال است.
وی، حضور حداکثری و گذاشتن وقت، مطالعه قوانین و دستورالعملهای در حوزههای مختلف آموزش و پرورش در راستای آگاهی به مسائل آموزش و پرورش را از جمله انتظارات از خانوادهها در راستای رسیدن به اهداف انجمنها است.
براتیزاده در خصوص انتظارات از مدیران مدارس نیز گفت: ایجاد بستر مناسب برای حضور والدین در مدارس از مهمترین این انتظارات است چراکه خانوادهها یاور آموزش و پرورش و دلسوزترین افراد نسبت به دانشآموزان هستند.
استان مرکزی پیشرو نظام متمرکز آموزش خانواده
وی اجرای نظام متمرکز آموزش خانواده را یکی از اولویت های انجمن اولیا و مربیان در وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد گفت: استان مرکزی به عنوان مبدع و پیشرو این طرح است و در صورت موفقیت، اجرای آن به سایر نقاط کشور تسری پیدا میکند.
براتیزاده نیازسنجی، ارایه آموزشهای تخصصی و تربیت مدرسان مختصص را سه هدف نظام متمرکز آموزش خانواده اعلام کرد: نیاز سنجی توسط مدیر مدرسه با همکاری اولیا انجام میشود تا سرفصلهای آموزشی تدوین شده از قبل در مدارس بر حسب نیاز سنجیها بین خانوادهها برگزار شود.
وی گفت: براساس این سه اولویت مدرسین به مدارس اعزام می شوند تا وظیفه ای که برعهد آنان هست برای رسیدن به یک توازن در برخورداری از آموزشهای مورد هدف انجمن و دوری از موازی کاری سایر دستگاه در مدارس برسیم.