ساوه - ایرنا - رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه اکنون یک هزار و ۲۰۰ انجمن اولیا و مربیان در استان مرکزی فعال است گفت که انتظار ما افزایش مشارکت از سوی خانواده‌ها در پیوند با مدرسه است.

مهدی براتی‌زاده روز دوشنبه در حاشیه برگزاری همایش بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در ساوه به ایرنا گفت: هدف از تشکیل انجمن‌های اولیا و مربیان ایجاد بستری مناسب برای حضور پررنگ تر اولیا در مشارکت و مطالبه‌گری آنان در مدرسه است.

وی با بیان اینکه این مساله به معنای حرکت همه جانبه براساس قوانین و دستورالعمل‌ها است که در نهایت منجر به رشد و بالندگی بیشتر دانش آموزان در مسیر تعلیم و تربیت می‌شود یادآور شد: براساس قانون در تمام مدارس دارای بیشتر از ۱۰ دانش آموز، این انجمن باید تشکیل شود اما بعضی مواقع در روستاها و مناطقی که شرایط تشکیل انجمن وجود ندارد کار انجمن را مدیران مدارس انجام می‌دهند.

براتی‌زاده یادآور شد: امسال در استان بیش از یک هزار و ۲۰۰ انجمن اولیا و مربیان فعال شده و اعضای آنها مشفول فعالیت هستند که ۲۵۰ مورد از این تعداد در شهرستان ساوه شکل گرفته است.

زمینه‌سازی برای حضور بیشتر اولیا در مدارس

وی افزود: انتظار آموزش و پرورش این است که این انجمن‌ها زمینه را برای حضور بیشتر اولیا در مدراس فراهم کنند تا مدرسه بتواند با همراهی و مشارکت اولیا در امور تعلیم و تربیت به اهداف متعالی نظام آموزشی و پرورشی کشور برسد.

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان مرکزی در خصوص موفقیت این انجمن‌ها در امور مربوطه این را هم بیان کرد که حضور پر رنگ تر خانواده‌ها و والدین در انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدارس که هر ساله نسبت به سال گذشته به سمت بهتر شدن پیش می رود موفقیتی برای این نهال است.

وی، حضور حداکثری و گذاشتن وقت، مطالعه قوانین و دستورالعمل‌های در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش در راستای آگاهی به مسائل آموزش و پرورش را از جمله انتظارات از خانواده‌ها در راستای رسیدن به اهداف انجمن‌ها است.

براتی‌زاده در خصوص انتظارات از مدیران مدارس نیز گفت: ایجاد بستر مناسب برای حضور والدین در مدارس از مهمترین این انتظارات است چراکه خانواده‌ها یاور آموزش و پرورش و دلسوزترین افراد نسبت به دانش‌آموزان هستند.

استان مرکزی پیشرو نظام متمرکز آموزش خانواده

وی اجرای نظام متمرکز آموزش خانواده را یکی از اولویت های انجمن اولیا و مربیان در وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد گفت: استان مرکزی به عنوان مبدع و پیشرو این طرح است و در صورت موفقیت، اجرای آن به سایر نقاط کشور تسری پیدا می‌کند.

براتی‌زاده نیازسنجی، ارایه آموزش‌های تخصصی و تربیت مدرسان مختصص را سه هدف نظام متمرکز آموزش خانواده اعلام کرد: نیاز سنجی توسط مدیر مدرسه با همکاری اولیا انجام می‌شود تا سرفصل‎های آموزشی تدوین شده از قبل در مدارس بر حسب نیاز سنجی‌ها بین خانواده‌ها برگزار شود.

وی گفت: براساس این سه اولویت مدرسین به مدارس اعزام می شوند تا وظیفه ای که برعهد آنان هست برای رسیدن به یک توازن در برخورداری از آموزش‌های مورد هدف انجمن و دوری از موازی کاری سایر دستگاه در مدارس برسیم.