تهران- ایرنا- منابع رسانه‌ای اعلام کردند که برق ۹۰ درصد از ساکنان هاوانا پایتخت کوبا وصل شده اما بخش‌های زیادی از این کشور همچنان در تاریکی به سر می‌برد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه بامداد سه‌شنبه نوشت که برق تقریبا ۹۰ درصد از ساکنان هاوانا برقرار شده است اما تارنمای دولتی «کوبادیبیت» شماری از استان‌های کوبا برق ندارند و همچنان در تاریکی به سر می‌برند.

در همین حال، روزنامه آمریکایی «میامی هرالد» نیز با اشاره به اینکه قطعی برق برای چهارمین شب متوالی ادامه دارد، گزارش داد که برق بخش‌های زیادی از هاوانا وصل شده اما بقیه نقاط کشور همچنان در تاریکی است.

شرکت دولتی «الکتریک یونیون» دوشنبه اعلام کرد که برای تامین روشنایی سراسر کشور به تولید سه هزار مگاوات برق نیاز است اما این شرکت تنها ۲۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و می‌تواند بخش‌های از برق را فقط برای ۶ استان کوبا تامین کند.

وزارت انرژی کوبا جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال خرابی یکی از نیروگاه‌های بزرگ تولید برق، شبکه برق سراسری قطع شده و این کشور را در خاموشی فرو برده است.

مانوئل ماررو کروز نخست‌وزیر کوبا در یک سخنرانی تلویزیونی با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات این کشور تعطیل شده‌اند تا مردم به طور کامل بدون برق نمانند، اظهار کرد: ما فعالیت‌های اقتصادی را به خاطر اینکه مردم بدون برق نمانند، فلج کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کمبود سوخت در نیروگاه‌ها باعث به وجود آمدن مشکل در تولید انرژی برق شده است، تاکید کرد: با این وجود، این مشکلی نیست که لاینحل باشد و استفاده از قایق‌ها در امر حمل و نقل وضعیت را در روزهای آینده بهبود خواهد بخشید.

به نوشته سی ان ان، مقام‌ها کوبایی همزمانی برخی وقایع از جمله افزایش تحریم‌های اقتصادی این کشور از سوی آمریکا و وقوع طوفان‌های اخیر را در کنار ضعف زیرساخت‌های تولید انرژی برق در این کشور جزیره‌ای، مسبب وضعیت کنونی می‌دانند.

در طول هفته گذشته دولت کوبا که به طور فزاینده‌ای با کمبود انرژی مواجه است، خواستار اقدامات سختگیرانه برای صرفه‌جویی در مصرف برق شده بود، از جمله اینکه با تعطیل کردن کارخانجات، از کارگران آنها خواست در خانه‌های خود بمانند.