زنجان - ایرنا - توجه بیش از پیش به ورزش از ضروریات زندگی ماشینی و مدرن جهت پیشگیری از آسیب‌های کم تحرکی است و ورزش رده‌های سنی پایه نیز موجب ارتقای سلامت جامعه، ترویج ورزش در میان اقشار مختلف مردم و زمینه سازی برای کسب افتخارات جهانی در آینده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گذر از زندگی سنتی که سرشار از تحرک و کارهای یدی و فعالیت های بدنی بود و قرار گرفتن در مسیر زندگی ماشینی امروزی که کم تحرکی و یکجانشینی یکی از ارمغان های آن است، اگرچه در بسیاری از امور موجب تسهیل، گشایش و دستاوردهای مختلف شده است اما از مهمترین آسیب های آن، دوری از فعالیت های بدنی و تحرک لازم و ابتلا به انواع امراض متابولیک از جمله بیماری های قلبی و عروقی و به دنبال آن سکته های قلبی و مغزی، مرگ و یا زمین گیر شدن زودهنگام و در سن پایین است.

بر همین اساس امروز با آگاهی دهی، اطلاع رسانی و ارتقای دانش در سطح جامعه افراد بیش از گذشته به فکر افزایش فعالیت های بدنی و ورزش افتاده اند و از همین رو ورزش کودکان نیز به دغدغه بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است تا فرزندان خود را از کودکی و دوران مدرسه به این مهم ترغیب، تشویق و علاقه مند کنند.

به عقیده کارشناسان و متخصصان بهترین راهکار برای حفظ و ارتقای سلامت جسمانی و روانی، برنامه ریزی به این امر از کودکی و در سن پایین است به طوریکه کودکان و نوجوانان پرداختن به ورزش را یکی از برنامه های روزمره خود بدانند و با آن عجین و همراه باشند.

از آنجایی که کودکان در سن پایین به تنهایی قادر به برنامه ریزی و تشخیص نیازهای فعالیت های ورزشی خود نیستند از همین رو ورزش کودکان نیازمند همراهی والدین و بزرگترهاست تا با ورزشهای مفرح و شادی آور این فعالیت را برای کودکان لذت بخش کنند.

ورزش های مبتنی بر علاقه مندی و توانایی جسمی و ذهنی، فراهم کردن فضای مناسب، نداشتن انتظارات فراتر از توان، ایجاد انگیزه، تحسین و ترغیب، نهراسیدن از شکست هایی که هر ورزشکاری در زندگی ورزشی خود بارها با آن مواجه می شود و خودداری از وارد کردن فشارهای زیاد از جمله راهکارهای ترغیب و تشویق کودکان به ورزش، استمرار، مداومت و موفقیت آنها در این راه است.

کودکان تا ۱۲ سال باید مهارتهای پایه و اولیه را آموزش ببینند

مسوول کمیته کودک بازی و توسعه ورزش کودکان و فعالیت بدنی کودکان زنجان گفت: جامعه آماری این کمیته از سن ۲ تا ۱۲ سالگی است و در این مجموعه تاکید می شود که کودکان تا ۱۲ سال نیازی به ورود به ورزش های تخصصی را ندارند.

سهیلا باقری افزود:‌ در سن کمتر از هفت سال کودک باید الفبای ورزش و مهارتهای حرکتی پایه و اولیه مثل نحوه درست پریدن و دویدن، دریافت و پرتابهای صحیح را آموزش ببیند که همه این مهارتها در قالب بازی به آنها آموخته می شود.

رعایت اصول ورزشی در کودکان موجب تشویق آنها به ادامه فعالیت های بدنی و عدم فرار از ورزش حرفه ای می شود. وی با بیان اینکه کودکان باید مهارهای پایه و اولیه را در قالب فعالیت های بازی گونه یاد بگیرند، خاطرنشان کرد: والدین هنگام مهارت یابی کودکان خود باید این ذهنیت و توجه را داشته باشند که آنها در چه حوزه‌ای استعداد و مهارت دارند و در مرحله اول کودک را در پایه های اولیه رشد دهند تا آنها آماده ورود به ورزشهای تخصصی شوند.

باقری تصریح کرد: تا قبل از ۱۲ سالگی به ساختن مهارتهای پایه ورزش ها در کودکان اقدام می شود و هنگامیکه به سن ۱۲ سالگی می رسند به سطح مطلوب سواد بدنی رسیده اند و می توانند ورزشهای تخصصی را شروع کنند.

وی با بیان اینکه معمولا والدین صبور نیستند و تا ۱۲ سالگی فرزندان خود تحمل نمی کنند، گفت: شاید حداقل از سن هفت تا هشت سالگی به بعد بتوان گفت که طبق استانداردهای بین المللی والدین اجازه دارند کودکان خود را به ورزشهای تخصصی سوق دهند ولی قبل از این مجاز و صحیح نیست.

باقری تاکید کرد:‌ اگر اصول رعایت شود در این صورت کودک در سن بالاتر از ورزش حرفه ای فرار نخواهد کرد.

وی افزود: در هیات ورزش های همگانی استان دوره های بسیار خوبی برای کودکان برگزار شده و در حال برگزاری است و مربیانی داریم که متخصص در این زمینه هستند و بسیار خوب و قوی آموزش می بینند و آماده آموزش بچه ها هستند.

باقری اظهار داشت: این مربیان متخصص در حوزه بازی و ورزش کودکان هستند و می توانند بچه ها را به سوی ورزش های تخصصی و حرفه ای نیز سوق دهند.

وی یادآور شد: والدین کودکان خود را به باشگاهها مجوزدار هدایت کنند و آنها را به دست مربیان مجربی بسپارند که این مربیان علاوه بر ورزش و بازی، کودکان را با اصول و مهارتهای دیگر ورزشی نیز آشنا کنند.

استفاده از متخصصان حرکات اصلاحی از ناهنجاری های قامتی کودکان پیشگیری می کند

رییس هیات آمادگی جسمانی استان زنجان نیز در خصوص آمادگی بدنی کودکان و نوجوانان، گفت: آمادگی جسمانی زیرشاخه هایی دارد که یکی از رشته های خاص آن حرکات اصلاحی است.

هادی حسینی، افزود: استفاده صحیح از متخصصان مورد تایید در این حوزه می تواند کودکان را در مسیر بهتری در حیطه پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های قامتی و اسکلتی قرار دهد.

وی اظهار داشت: این هیات در حیطه درمان وارد نمی شود بلکه بیشتر فعالیت آن در حوزه پیشگیری است تا دانش آموزش و کودکان در سن پایین دچار ناهنجاری های قامتی مانند سر به جلو، شانه نابرابر، گوژ پشتی، گودی کمر، کج پشتی، زانوی پرانتزی و سی شکل، کف پای صاف و گود و دیگر عارضه ها نشوند.

حرکات اصلاحی در به نرمال رساندن راستا و قامت کودکان ورزشکار بسیار کاربردی است. حسینی با تاکید بر اینکه ورزشکاران به خصوص کودکان بهتر است زیر نظر این کمیته فعالیت کنند، تصریح کرد: این رشته بسیار کمک کننده و علمی و کاربردی است و در به نرمال رساندن راستا و ساختار قامتی به ورزشکاران کمک می کند.

وی یادآور شد: باشگاهداران و مربیانی که در این حوزه فعال هستند باید حتما دارای مدرک تخصصی باشند بنابراین ورزشکاران از مربیان مدارک تخصصی آنها را که باید کارشناسی ارشد و بالاتر باشد مطالبه کنند تا دچار مشکل نشوند.

۶۰۰ دبیر متخصص تربیت بدنی در مدارس زنجان فعال هستند

رییس هیات ورزش دانش آموزی استان زنجان با تاکید بر اینکه امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی، ورزش باید جزء‌ جدایی ناپذیر از برنامه های خانواده ها به خصوص برای فرزندان از سن پایین باشد، گفت: ورزش دانش آموزی در این استان طی سالهای اخیر بر اساس طرح آمایش، تراکم دانش آموزی و سایر شاخص ها جزو گروه سه کشوری قرار دارد.

عبدالرضا حسینی با بیان اینکه پرداختن دانش آموزان به ورزش با برنامه ریزی اصولی نه تنها موجب عقب ماندن آنها از تحصیل نمی شود بلکه در تقویت دروس آنها نیز موثر است، افزود:‌ بر همین اساس استعدادیابی دانش آموزان از سوی این هیات با همکاری آموزش و پرورش انجام می شود که این امر با ساز و کارهای بهتری اجرا و نتیجه مطلوبی از آن حاصل می شود.

وی رشد و توسعه ورزش و کسب افتخارات ورزشی در میادین ملی و بین المللی را نتیجه اهمیت دادن به ورزش های کودکان و دانش آموزان عنوان کرد و اظهار داشت: ارتقای سطح سلامت جامعه نیز از مسیر توجه هر چه بیشتر به این ورزشهاست که بر این اساس هم اکنون بیش از ۶۰۰ دبیر متخصص تربیت بدنی نیز در سطح مدارس استان فعال هستند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت معلمان ورزش، برای ترغیب و تشویق دانش آموزان به فعالیت های ورزشی، گفت: استعدادیابی از میان دانش آموزان نیز می تواند به نحو مطلوبی از سوی معلمان ورزش انجام شود.

جواد بازرگان افزود: آموزش و پرورش بستر رشد و توسعه کشور در ابعاد مختلف است و در بخش ورزش نیز معلمان ورزش در تعامل و همکاری با مسوولان ورزشی استان جهت ارتقای سطح سلامت جامعه هستند.

مدارس دخترانه و مناطق محروم استان در اولویت اجرای طرح‌های ورزشی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در این خصوص گفت: طی سه سال گذشته با اجرای ۱۰۳ طرح‌ مختلف و تکمیل ۶۰ طرح از این تعداد، حدود ۵۰ درصد به سرانه ورزشی دانش آموزی این استان افزوده شده است.

با اجرای ۱۰۳ طرح ورزشی سرانه فضای ورزشی استان زنجان ۵۰ درصد افزایش یافت. علی اسماعیلی افزود: در این مدت ۳۳ زمین چمن مصنوعی با اولویت مناطق محروم در مدارس استان ساخته شده و استخر دانش آموزی در مجموعه ورزشی آموزش و پرورش استان که به مدت ۱۸ سال راکد بود هم اکنون به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی رسیده است.

وی با بیان اینکه در حوزه ورزش دانش آموزی شاهد اتفاقات خوبی در استان هستیم، اظهار داشت: با هدف توسعه فضاهای ورزشی، ساخت ۱۰ سالن ورزشی طرح شهید سلیمانی نیز در نقاط مختلف استان از سوی آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است و در زمان حاضر چهار مورد از این طرح ها در آستانه افتتاح قرار دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه اکثر طرح های ورزشی احداث شده در این طرح در مدارس دخترانه بوده است، گفت: مدارس مناطق محروم و مدارس دخترانه در اجرای طرح های ورزشی در اولویت قرار داده شده است.

برآیند:

امروزه با توسعه زندگی ماشینی و افزایش کم تحرکی در جامعه پرداختن به ورزش برای پیشگیری از بسیاری آسیب ها و بیماری ها ضروری است.

در این میان توجه به ورزش رده های سنی پایه و ترغیب کودکان و نوجوانان به ورزش ضروری‌تر است تا ضمن داشتن جامعه سالم و پویا برای کسب افتخارات ورزشی در آینده زمینه سازی شود.