به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، قربانعلی مردانی در جلسه آموزشی صیانت از فرآورده های نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت که با حضور دبیر کارگروه نظارت بر اجرای احکام پروندهای قاچاق کالا و ارز دادستانی سیستان و بلوچستان برگزار شد، افزود: تعامل و همکاری متقابل دستگاه های مرتبط با سوخت و فرآورده های نفتی و وحدت رویه در اجرای مصوبات و دستورالعملهای ابلاغ شده بهترین شیوه جهت صیانت از فرآوردههای نفتی و جلوگیری از قاچاق سوخت است.
وی بیان کرد: با اقدامات انجام شده و مشارکت دستگاه های ذیربط، خوشبختانه مغایرت موجود در تعیین سهمیه بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان و سازمانهای متولی بسیار کم شده و در سال ۱۴۰۲ این مغایرت به ۲ درصد رسیده، در حالی که این مغایرت در سال های گذشته بسیار بیشتر بوده و به عنوان نمونه، این مغایرت در سال۱۴۰۱ بیش از ۱۲ درصد بوده که این رویداد، اتفاق خوبی را در زمینه صرفه جویی سوخت در استان رقم زده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه زاهدان با تأکید بر اینکه، قاچاق سوخت به عنوان یک معضل بزرگ در استان وجود دارد و بخش عظیمی از فعالیت های این شرکت را به خود معطوف داشته است، گفت: اقدامات خوبی در زمینه صیانت از فرآورده های نفتی در منطقه زاهدان انجام شده و درحال انجام بوده که برگزاری جلسات متعدد و منظم کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت، به نتیجه رسیدن مصوبات انجام شده، کاهش اختلاف در تعیین سهمیه با سازمان های متولی، ایجاد هماهنگی بین سامانه های کنترلی شرکت با سامانههای سازمانهای متولی و راه اندازی تیم های کنترل و نظارت بر توزیع فرآوردههای نفتی برخی از آنها است.
وی ادامه داد: تشکیل پرونده تخلف و معرفی به مراجع قضایی مالکان ۹۴۵ دستگاه کامیون، اتوبوس و مینی بوس ناوگان حمل و نقل بار و مسافر که در زمینه استفاده از بارنامه های صوری فعالیت داشتند و همچنین تخلف ۴۵۰ تاکسی و وانت فاقد فعالیت که مبادرت به قاچاق سوخت می کردند، بخشی از فعالیت های انجام شده از سوی این منطقه در راستای مقابله با قاچاق سوخت است.
سه رویکرد در زمینه قاچاق سوخت سیستان و بلوچستان
دبیر کارگروه نظارت براجرای احکام پروندهای قاچاق کالا و ارز دادستانی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: آمار بالای کشتههای جادهای، مولفه های فرهنگی، حضور اتباع بیگانه، دپوی سوخت در محل های متعدد، جایگاههای سوخت متخلف و کودکان خیابانی از جمله تبعات قاچاق سوخت در استان است.
ابوالفضل احمد زاده با تشریح این مطلب که در زمینه قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان سه رویکرد اصلی وجود دارد، افزود: کسب درآمد خانواده و تأمین معیشت افراد از طریق قاچاق سوخت، ضرر و زیان ناشی از قاچاق سوخت به خود افراد و دیگران و قاچاق سازمان یافته و حرفه ای سه رویکرد عمده در زمینه قاچاق سوخت در این استان است.
وی تاکید کرد: اشتغال کودکان و افراد کم سن و سال به قاچاق سوخت، کسب درآمدهای نامشروع و هنگفت قاچاق، لطمههای جبران ناپذیر فرهنگی و اجتماعی، خسارات جانی و مالی به افراد جامعه و هدر رفت سرمایه های ملی و بیت المال از مصادیق و آثار مخرب قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان است.
دبیر کارگروه نظارت براجرای احکام پروندهای قاچاق کالا و ارز دادستانی سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از فعالیت های انجام شده و عملکرد خوب منطقه زاهدان در سالهای گذشته در خصوص پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت و با تأکید بر برگزاری جلسات کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت و پیگیری اجرای مصوبات آن، گفت: در مواردی که مصوبات کارگروه مذکور به هر دلیل قابل پیگیری نباشد، دادستانی استان پیگیری لازم را جهت به نتیجه رسیدن مصوبات انجام خواهد داد.