تبریز- ایرنا- رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: آزمون‌های نهایی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم و تاثیر سوابق تحصیلی، منافع کاسبان کنکور را به خطر انداخته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، محسن زارعی در جلسه تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۳ آذربایجان شرقی، با قدردانی از زحمات برگزار کنندگان آزمون‌های نهایی سال گذشته و امسال، انجام این کار را اقدامی بسیار بزرگ دانست که بدون همکاری تمام عوامل ممکن نبود.

وی اظهار کرد: برگزاری آزمون‌های نهائی در سه پایه تحصیلی و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، سبب متفاوت شدن ورودی‌های رشته‌های برجسته و پرمتقاضی به ویژه از مناطق محروم شد و منافع کاسبان کنکور را به خطر انداخته و موجب تبلور اهداف برنامه‌ درسی در مدارس شده است.

زارعی با اشاره به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که دارای پیشینه‌ای از مصوبات مجلس شورای اسلامی نیز است، یادآور شد: این مصوبه از فیلترهای مختلف عبور کرده و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.

وی با برشماری برخی مزایای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور با برگزاری آزمون‌های نهایی، گفت: قبل از این اقدام، دانش‌آموزان مهارت‌های تست‌زنی و آماده شدن برای کنکور را هدف قرار داده بودند و حتی متوسط نمرات برخی دروس رتبه‌های خوب کنکور هم پایین و آموزش و پرورش اسیر نظام سنجشی بود که دانش‌آموز بر آن اساس برای خود برنامه‌ریزی می‌کرد.

زارعی به برخی انتقادها نسبت به برگزاری آزمون‌های نهایی اشاره و اضافه کرد: هر طرحی در ابتدا خطاهایی دارد و باید از آن درس گرفت و رو به بهبود حرکت کرد و آموزش و پرورش به پشتوانه معلمان از این کار بزرگ سربلند بیرون آمد و سال‌هاست که تجربه برگزاری آزمون‌های نهایی را دارد.

وی از تخصیص ۲۰ هزار میلیارد ریال به منظور تجهیز حوزه‌های آزمون‌های نهایی و پرداخت حق‌الزحمه در سال گذشته خبر داد.

زارعی افزود: برخی وظیفه‌ای جداگانه برای دانش‌آموزان تعریف می‌کنند، در حالی که مدرسه در ذات خود محل تحصیل بوده و دانش‌آموز باید یاد بگیرد و اشکالات موجود به اصل کار باز نمی‌گردد، بلکه باید نارسایی‌های آن رفع شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه با اجرای این مصوبه دانش‌آموزان دیگر به سمت سئوالات پرتکرار حافظه محور و حفظ کردن تشویق نمی‌شوند، گفت: عواید این طرح به مرور زمان برای نظام تعلیم و تربیت مشخص خواهد شد.

زارعی اجرای آزمون‌های نهایی را در راستای تحقق سند تحول بنیادین عنوان کرد و اظهار کرد: باید نگاه کلان به این مسئله داشته باشیم و این اقدام در راستای ارتقا نظام آموزشی انجام می‌گیرد و بر همین اساس ارتقای نیم نمره‌ای معدل را در سال گذشته شاهد بودیم.

به گفته وی سال گذشته و امسال برای اولین بار نظام آموزش و پرورش صرفا" نه بر اساس آزمون‌های بین المللی، بلکه بر اساس آزمون‌های داخلی قضاوت شد و این دستاورد بزرگی بود، چراکه آزمون‌های نهایی به عنوان آزمونی استاندارد، قابل قبول و معیاری برای گزارش وضعیت عملکرد آموزش و پرورش کشور پذیرفته شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این جلسه، افزایش نیم نمره‌ای میانگین معدل نهایی در استان را مورد اشاره قرار داد و از تمامی عوامل موثر در این زمینه قدردانی کرد.

مسعود سعادتی برگزاری صحیح آزمون‌های نهایی و زمینه‌سازی به منظور بهره‌بندی دانش‌آموزان از این فرصت و افزایش شانس آنان برای پذیرفته شدن در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر و خوب و همچنین نقش معاونان آموزشی در این میان را از اصول مهم در برگزاری آزمون‌های نهایی دانست.