ساری- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان آب تجدیدپذیر به شدت محدود شده و تعداد دشت‌های بیابانی در کشور در حال افزایش است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، شاهپور علایی مقدم روز سه‌شنبه در نشست با مسوولان جهاد کشاورزی استان، با اشاره اینکه بخش کشاورزی پیچیدگی زیادی دارد اظهار کرد: نگاه به کشاورزی ایران از منظر تصمیم گیران این بخش نیازمند تغییر است.

وی افزود: برای عملی شدن توقع ها باید چتر حمایتی را بیشتر کرد، هرکشوری با بارش زیر ۵۰۰ میلیمتر بارش، کشاورزی با خطر پذیری انجام می شود، طبق آمار رسمی متوسط بارندگی در کشور از ۲۶۰ میلیمتر به ۲۰۰ تا ۲۴۰ میلیمتر رسیده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهاجرت از استان‌های دیگر به مازندران و خرد شدن زمین‌های کشاورزی را ۲ معضل مهم این استان عنوان کرد و گفت: کشاورزی در ایران توام با مشقت است.

وی با بیان اینکه کشاورزی ایران بسیار شکننده است، گفت: امروز ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی با شرایط و تغییر اقلیم، محدودیت منابع آب و افزایش جمعیت تولید می‌شود.

علایی مقدم با بیان اینکه تنوع محصولات کشاورزی ما زیاد است، ادامه داد: خرد شدن زمین های کشاورزی در این سال ها معضل جدی است، وقتی مکانیزاسیون اتفاق نمی‌افتد، بهروه وری به شدت افت کرده و هزینه بالا می‌رود و برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

وی بیان کرد: مقوله شناسنامه دار کردن باغ‌های مازندران باید جدی‌تر دنبال شود؛ همچنین جوان گرایی در وزارت و بدنه سازمان‌ها باید شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: در برنامه ریزی های کلان همواره سه استان خوزستان، فارس و مازندران به دلیل تنوع اقلیم نوع محصولات کشاورزی و پتانسیل کشاورزی جزو استان های مهم وزارت جهاد هستند و نقش مهمی در سهم وری در بخش کشاورزی دارند.

وی با تاکید برضرورت افزایش بهره‌وری در واحد سطح گفت: افزایش بهره وری مستلزم این است که انتقال یافته‌های علمی و تحقیقاتی به درستی به مزرعه و بسترهای تولید برسد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه آموزش وترویج، پل تحقیقاتی بین تحقیقات و اجرا، است خاطرنشان کرد: باید در این بخش تقویت شویم زیرا با این روند آگاهی و دانش کشاورز افزایش می‌یابد و با بهبود این میانگین عملکرد و برداشت در سطح به مراتب بیشتر شده و کشاورزی اقتصادی خواهد بود و همچنین پایه امنیت غذایی نیز محکم تر می‌شود.

علایی مقدم با تاکید بر لزوم توسعه صنایع تکمیلی و بسته بندی افزود: بسته بندی باید در اولویت صنایع کشاورزی باشد. همچنین بسته‌های تولیدی باید شناسنامه داشته باشند.