قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی قشم گفت: افزایش رطوبت و شرجی هوا از بامداد امروز باعث تشکیل مه صبحگاهی و کاهش دید افقی در سواحل و جزایر استان هرمزگان و خلیج فارس شده است.

محمد کاملی دیرستانی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق تحلیل نقشه ها و مُدل های هواشناسی روز جاری، در ساعت های صبح، مه صبحگاهی و کاهش دید افقی در برخی سواحل و جزایر ایرانی خلیج فارس پیش بینی می شود و در طول روز در مناطق دریایی افزایش سرعت باد و در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب در استان، ناپایداری جوی مورد انتظار است.

وی ادامه داد: در طول روز غبار محلی و گذر ابر در آسمان استان پیش بینی می شود و در ساعت های بعدازظهر و اوایل شب در بلندی های، پاره ای نقاط هرمزگان و محدوده تنگه هرمز افزایش ابر، رگبار پراکنده باران و آذرخش مورد انتظار است.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: توصیه می شود هرمزگانی ها در این مدت از صعود به بلندی ها و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه های فصلی خودداری کنند.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: در این مدت، در مناطقی که شرایط بارشی مهیا نیست، بروز ناپایداری به صورت تند باد لحظه ای، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

وی گفت: بر اساس پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده نگری دریا، امروز دریای عمان و نیمه شرقی تنگه هرمز با افزایش بادهای جنوب شرقی و خلیج فارس با وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی، نسبتاً مواج پیش بینی می شود و بیشینه سرعت باد به بیش از ۴۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۱۵۰ سانتی متر خواهد رسید که توصیه می شود در این مدت شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد دریایی خودداری کنند و تمهیدات لازم در بنادر استان صورت پذیرد.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم افزود: روز چهارشنبه از میزان سرعت باد شمال غربی در محدوده جزایر خلیج فارس کاسته خواهد شد اما وزش بادهای جنوب شرقی در دریای عمان و نیمه شرقی تنگه هرمز تداوم خواهد داشت.

وی بیان کرد: به لحاظ دمایی طی سه روز آینده نوسانات دمایی، تغییرات یک تا ۲ درجه ای خواهد داشت.

کاملی دیرستانی بیشینه دما و رطوبت را در ایستگاه هواشناسی (فرودگاه قشم) ۲۷ درجه و ۹۱ درصد و شهر قشم را ۲۹ و ۹۶ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

جزایر ایرانی موجود در خلیج فارس را به ۲ دسته «جزایر مسکونی» و «جزایر غیر مسکونی» می توان تقسیم بندی کرد.

جزایر مسکونی خلیج فارس شامل جزایر قشم، هنگام، لارک، هرمز، کیش، لاوان، ابوموسی، هندرابی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فرور بزرگ، جزیره فارسی، خارک و خارکو است.

جزایر غیر مسکونی خلیج فارس نیز شامل جزایر فرورگان، شیدور، عباسک، شیف، ام الکرم، نخیلو، جبرین، ام سیله - گرم، بونه، دارا، قبر ناخدا، خرو، مولیات، سه دندون، مُطاف، مُرغی، جزیره میر مُهَنّا و چراغی است.