تهران- ایرنا- مدیرکل مرکز مطالعات «الزیتونه» با اشاره به شهادت «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در میدان نبرد، آن را محرک بیشتر رزمندگان گردان های شهید عزالدین القسام و مقاومت فلسطین برای درهم شکستن اشغالگران دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شهاب، «محسن صالح» مدیرکل مرکز مطالعات الزیتونه گفت: شهید سنوار رهبر بزرگ و طراز اول بود و جنبش حماس رهبری را از دست داد که قاطع، با صلابت، پویا و فعال بود. وی دارای توان تصمیم گیری و اجرا، ساده زیست و شخصیتی مردمی بود که دغدغه های مردمش برایش اهمیت زیادی داشت.

وی افزود: شهید سنوار با وجود تلاش های رژیم اسرائیل و همکاری اطلاعاتی غربیها برای شناسایی و ترورش، دست از حرکت برنداشت و در عرصه میدان جنگ بود و با وجود همه شرایط پیچیده با رزمندگان دیدار می کرد. وی رهبری نوآور و در عین حال رزمنده بود و در جریان نبردی سخت در خط مقدم در منطقه «تل السلطان» در شهر رفح در جنوب نوار غزه به شهادت رسید و الگوی یک رهبر رزمنده شد و نه تصویری که صهیونیستها به دنبال آن بودند. وی در جریان عملیات اطلاعاتی و از سوی نیروهای ویژه رژیم اسرائیل به شهادت نرسید بلکه در درگیری به شهادت رسید. صهیونیستها در نبرد نابرابر و با استفاده از تانک منزلی را که او در آن قرار داشت، زدند و سنوار را به شهادت رساندند. تصویر شهید سنوار مقاوم در تاریخ بشریت کم نظیر است. ما در این زمینه شهید «شیخ عزالدین القسام» را داریم.

صالح تاکید کرد: این شهادت بدون شک خسران بزرگی برای جنبش حماس است اما نگرانی بابت این جنبش وجود ندارد زیرا صدها و هزاران کادر و رهبر دارد که خلاء را پر می کنند.

وی درباره تاثیر شهادت سنوار بر رویکرد مقاومت فلسطین نیز تصریح کرد: گردان های القسام نوآوری دارند و قوی هستند. آنها در شمال نوار غزه به ویژه اردوگاه های بیت لاهیا و جبالیا و دیگر مناطق می جنگند و شهید سنوار در رفح می جنگید و بنابراین، فعالیت میدانی تداوم دارد و تاثیری نمی پذیرد.

رئیس مرکز الزیتون به تحرکات خصمانه اروپایی ها و غربی برای به دست آوردن دستاوردهای خیالی و اغفال مردم و سخن گفتن آنها از مرحله پس از جنبش حماس در نوار غزه اشاره کرد و راهکار سازشکارانه موسوم به «دو دولتی» را حرفی بیهوده قلمداد کرد.

وی بیان کرد: همه این حرف و حدیث ها در راستای خدمت به اسرائیل برای تداوم کشتار و تسلط بر نوار غزه و فرار از واقعیت موجود است که گردان های القسام و برادران آنها در مقاومت در عرصه میدانی به اشغالگران تحمیل کرده اندند. مقاومت، ارتش اسرائیل را فرسوده می کند؛ ارتشی که توان کنترل میدان و تحمیل برنامه‌هایش را ندارد.

صالح در پایان گفت: آمریکا و اسرائیل هرگاه که به مانع برخورد می کنند به سمت خیال بافی می روند. آنها مجبورند که با واقعیت تحمیل شده از سوی مقاومت و جنبش حماس کنار بیایند.