تهران- ایرنا- محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته -دوشنبه(۳۰مهر)- در نشستی با اعضای انجمن اوتیسم، قول تدوین و تصویب سند ملی اوتیسم را داده است که گامی رو به جلو برای تصویب این سند به شمار می‌رود، اما اهمیت تدوین سندی که از سال ۱۳۹۵ بلاتکلیف مانده، در چیست.

به گزارش ایرنا، آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۵۰ تولد در ایران یک کودک گرفتار اوتیسم است و سند ملی اوتیسم می‌تواند در شناسایی و تشخیص زودهنگام اوتیسم، حمایت از خانواده ها، دسترسی به خدمات درمانی، آگاهی سازی عمومی، پژوهش و سیاست گذاری موثر باشد.

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

این اختلال به عنوان شایع‌ترین اختلال رشدی و پرهزینه باعث می‌شود که مغز فرد مبتلا نتواند در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت های ارتباطی به‌ درستی عمل کند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به ‌طور اجتماعی می شود.

افراد دارای اختلال اوتیسم و خانواده های آنها دچار مشکلات متعدد از مشکلات اقتصادی تا درمانی و حمایتی هستند. حال با دیدار محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور با اعضای انجمن اوتیسم این امید می‌رود که سند ملی اوتیسم، گام بلندی به سوی تصویب بردارد.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران درباره این امیدواری و دیدار به خبرنگار ایرنا گفت: دکتر عارف در دیدار با نمایندگان این انجمن، قول تدوین و تصویب سند ملی اوتیسم ظرف دو ماه آینده را دادند و بر تکمیل برنامه اقدام مشترک تدوین شده طی یک سال گذشته و همچنین بر همکاری وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رفاه ، کار و امور اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط تاکید کرد.

سعیده صالح غفاری با بیان اینکه سند ملی اوتیسم در دولت سیزدهم نیمه نهایی شده بود، درباره اهمیت این سند افزود: نظر به چند وجهی بودن رسیدگی به نیازهای طیف اختلال اوتیسم از منظر درمانی، توانبخشی، آموزشی و برای بزرگسالان ، نگهداری، حرفه آموزی، مهارت آموزی و برای خانواده ها ، حفظ جایگاه شأن خانواده با رویکرد حفظ سلامت جسم و روان و پیشگیری از آسیب های تحمیلی داشتن فرزند اوتیسم در خانواده از ابتدای سال ۱۳۹۵، کارگروه ویژه ای در وزارت بهداشت برای تدوین سند ملی اوتیسم با تاکید بر هم افزایی ۲۳ سازمان برای نقش پذیری رسیدگی به نیازهای کودکان ، بزرگسالان ، خانواده ها و درمانگران ایجاد شد.



وی تصریح کرد: طی سالیان گذشته چندین بار در رفت و برگشت های انجام شده، این سند اصلاح و تدوین مجدد شد تا به طور جدی در دولت سیزدهم و در دفتر معاون اول وقت در دستور کار جدی سازمان ها قرار گرفت. امید آن داریم با همت دولت چهاردهم و شخص اول معاون اول رئیس جمهور شاهد تصویب نهایی و ابلاغ آن به تمام سازمان ها باشیم.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: با ابلاغ این سند لزوم پیگیری سازمان های مردم نهاد برای اجرایی شدن مفاد سند در تمام سازمان ها و در سطح حاکمیت بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد.

صالحی ادامه داد: در دیدار معاون اول رئیس جمهور با اعضای انجمن اوتیسم، توضیحاتی در خصوص ساخت اولین مرکز جامع اوتیسم ایران در منطقه ۲۲ داده شد و در خصوص چالش های فعلی گفت و گوی کوتاهی صورت گرفت. همچنین نامه ای تقدیم ایشان شد تا با همکاری وزارت اقتصاد و شهرداری تهران بتوانیم در سرعت بخشی به ساخت این مجتمع پیشگام باشیم و آن را ادامه دهیم.