تهران- ایرنا- دیدار استقلال با النصر در لیگ نخبگان برای هواداران این رشته می‌تواند یادآور تقابل فوتبال ایرانی با دلارهای نفتی باشد.

به گزارش ایرنا، سومین دیدار استقلال ایران در لیگ نخبگان آسیا امشب (سه‌شنبه شب) از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه آل راشد دبی برگزار می‌شود؛ دیداری متفاوت از رقابت‌های قبلی که می‌تواند برای شاگردان سهراب بختیاری‌زاده آزمونی سخت باشد و پیروزی در آن حکم پل موفقیت برای آبی‌پوشان در قاره کهن را خواهد داشت.

استقلال ایران برای تیم‌های عربستانی نامی ناشناخته نیست بلکه با سابقه ۲ عنوان قهرمانی و ۲ عنوان نایب قهرمانی در آسیا همواره برای تیم‌های سعودی یک رقیب جدی به شمار رفته و حتی تیم‌های بزرگ این کشور مانند الاتحاد، الهلال، الاهلی، الشباب و النصر طعم تلخ شکست را در برابر این تیم چشیده‌اند.

اما شرایط کنونی استقلال با همتای سعودی خود بسیاری متفاوت است. در حالی که سقف قرارداد تیم‌های لیگ برتری ایران حداکثر ۴۰۰ میلیارد تومان (۶.۷ میلیون دلار) است تیم‌های سعودی با بهره‌گیری از دلارهای نفتی موفق به خرید فوق‌ستاره‌هایی شده‌اند که هر کدام توانایی تغییر نتایج را در سطح بالای فوتبال ملی و باشگاهی دارند. در تیم النصر کریستیانو رونالدو، سادیو مانه، مارسلو برزوویچ، آیمریک لاپورت، اوتاویو مونتیرو، اندرسون تالیسکا، محمد سیماکان، بنتو متئوس، ویسلی تکسیرا و گابریل آنجیلو حضور دارند که برخی از آنان در دنیای فوتبال یک برند ورزشی به شمار می‌روند.

تنها یک نمونه از این قراردادها حضور رونالدو در جمع زرد پوشان النصر با قراردادی ۲۰۰ میلون دلاری است.

النصر از جمله مدعیان قهرمانی در چند دوره اخیر لیگ قهرمانان بوده اما تنها افتخار این باشگاه کسب عنوان نایب قهرمانی در سال ۱۹۹۵ و قهرمانی در سوپر جام باشگاه‌های آسیا در سال ۱۹۹۸ است. این تیم همچنین عنوان قهرمانی در جام در جام باشگاه‌های آسیا را کسب کرده که در آن زمان‌ به سطح ۲ فوتبال قاره کهن معروف بود.

از لحاظ افتخارات و قدمت تیم‌های استقلال و النصر قابل قیاس نیستند زیرا استقلال در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد اما النصر از سال ۱۹۵۵ فعالیت خود را شروع و حدود یک دهه کمتر از استقلال سابقه حضور در فوتبال را دارد. در بین تیم‌های عربستانی الهلال با چهار عنوان قهرمانی یکی از رقیبان استقلال به شمار می‌رود و از دیدار این ۲ تیم به عنوان شهرآورد آسیایی یاد می‌شود.

هر چند که برخی باورد دارند آنچه که امروز می‌تواند تعیین کننده نتیجه دیدار ۲ تیم باشد بازیکنان بزرگ است نه قدمت باشگاه و نه قهرمانی‌های چند دهه پیش، اما نباید فراموش کنیم که آنچه استقلال را به برد در این دیدار امیدوار می‌کند، سبک بازی تفریحی ستارگان این تیم‌ها است. بازیکنان بزرگ این روزهای فوتبال عربستان، به فوتبال در این کشور به چشم یک تفریح و البته کسب درآمد هنگفت نگاه می‌کنند و حتی برخی از آنان با غیبت‌های طولانی مدت لیگ سعودی‌ها را با چالش مواجه کرده‌اند.

استقلال ایران بدون تردید امشب در ورزشگاه آل راشد دبی شبی سختی را خواهد داشت اما تاریخ تقابل فوتبال ایران با تیم‌های عربی نشان داده که نمایندگان کشورمان به راحتی باخت نخواهد داد و نمونه آن نیز بردهای پرتعداد تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن، برابر تیم‌های متمول عربی است.