تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام اینکه حفاران قاچاق در حال زیرورو کردن گورها هستند، ادامه داد: از هزاران گوری که از گذشته تاکنون هم توسط باستان‌شناسان کاوش شده، بقایای زیستی آرشیوی چندانی نداریم، درحالی‌که این‌ها ذخایر کهن زیستی سرزمین‌مان هستند و این یعنی جوهره میراثی کشور در حال نابودی است

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ضمن حضور در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، با کاظم موسوی بجنوردی رئیس این مؤسسه دیدار کرد.

در این جلسه که محمدحسن سمسار مشاور عالی بخش هنر و معماری؛ عنایت‌الله مجیدی، رئیس کتابخانه؛ محمد جعفری قنواتی، مدیر دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران؛ مریم همایونی افشار، مدیر و فریبا افتخار، معاون بخش هنر و معماری این مرکز و هم‌چنین ذات‌الله نیکزاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری حضور داشتند، موسوی بجنوردی از پیشینه کهن سرزمین ایران‌ و لزوم توسعه و تعمیق فعالیت‌های باستان‌شناسی برای واکاوی گذشته پرافتخار وطن‌مان سخن گفت و اظهار امیدواری کرد همکاری‌های مشترک پژوهشی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای نیل به این مهم صورت پذیرد.

در ادامه ده‌پهلوان، باستان‌شناسی را دانش گسترده‌ای توصیف کرد و گفت: ٩٨ درصد علوم می‌توانند دانش باستان‌شناسی کمک کنند.

او بیان کرد: متاسفانه سواد میراثی مردم خیلی‌پایین است و هنوز هم خیلی‌ها میراث فرهنگی را گنج و دفینه و زیرخاکی می‌دانند درصورتی‌که باستان‌شناسی بررسی تجربه زیسته نیاکان و کاربست آن در جامعه امروز است که اگر از آن استفاده می‌کردیم بحران آب و برخی مشکلات دیگر را نداشتیم. اما شوربختانه حفاران قاچاق در حال زیرورو کردن گورها هستند و از هزاران گوری که از گذشته تاکنون هم توسط باستان‌شناسان کاوش شده، بقایای زیستی آرشیوی چندانی نداریم. درحالی‌که این‌ها ذخایر کهن زیستی سرزمین‌مان هستند و این یعنی جوهره میراثی کشور در حال نابودی است و کشورهای عربی شده‌اند بازارهای مرزی حراج آثار تاریخی ایران، و تا میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد نمی‌شود حفظش کرد.

ده‌پهلوان پیشنهاد کرد: تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های مشترک تنظیم و کارگروهی میان پژوهش‌گران دو مؤسسه تشکیل شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هم‌چنین از کتابخانه، گنجینه پژوهشی ایرج افشار، بخش هنر و معماری و بخش فرهنگ مردم بازدید کرد و رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی نسخه‌ای از کتاب «نیایشگاه‌های باستانی ایران جنوب‌غربی: محوطه مسجد سلیمان؛ از قرن هشتم ق.م. (مادها) تا قرن پنجم پ.م. (ساسانیان)» تألیف رومن گیرشمن و ترجمه اصغر کریمی از منشورات این مرکز را به او اهدا کرد.