تهران- ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اهمیت پیشگیری از مسمومیت‌ها، نسبت به افزایش مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی آلوده، سوءمصرف مواد مخدر و نگهداری نادرست داروها و مواد شیمیایی هشدار داد.

به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، سید حیدر محمدی روز سه شنبه در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها ( 1 تا 7 آبان) اظهار داشت: مسمومیت مجموعه‌ای از علائم است که در اثر جذب مواد بیگانه از طریق راه‌های مختلف نظیر استنشاق، خوراک، تماس پوستی یا تزریق بروز می‌کند.

وی در این پیام افزود: متأسفانه سهل‌انگاری در نگهداری و حذف غیراصولی داروها و مواد شیمیایی در منزل، به‌ویژه برای گروه‌های حساس مانند کودکان و سالمندان خطرات مسمومیت را افزایش می‌دهد.

سوءمصرف مواد مخدر، محرک‌ها و مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول به‌ویژه در مشروبات دست‌ساز، به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: شناخت الگوهای مسمومیت و داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری و مصرف صحیح داروها و مواد شیمیایی، در پیشگیری از وقوع مسمومیت نقش کلیدی دارد.

محمدی تصریح کرد: سوءمصرف مواد مخدر، محرک‌ها و مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول به‌ویژه در مشروبات دست‌ساز، به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است و می‌تواند پیامدهای مرگبار به دنبال داشته باشد.

وی در این پیام با تاکید بر اینکه در صورت مشاهده علائم مسمومیت با الکل، مراجعه فوری به بیمارستان ضروری است، خاطر نشان کرد: افرادی که در کنار فرد مسموم از مشروبات مشترک استفاده کرده‌اند، حتی بدون علامت باید فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنند تا در زمان طلایی از بروز عوارض شدید جلوگیری شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان نسبت به مصرف هم‌زمان داروهای آرام‌بخش یا ضد درد با الکل نیز هشدار داد و یادآور شد که این ترکیب می‌تواند اثرات مخربی بر بدن داشته و خطر مسمومیت را افزایش دهد.

آگاهی عمومی در مصرف صحیح داروها ضروری است

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو نیز به بررسی شایع‌ترین علل مسمومیت‌های دارویی در ایران پرداخت و بر اهمیت آگاهی عمومی در مصرف صحیح داروها تأکید کرد.

استامینوفن، بنزودیازپین‌ها و مسکن‌های مخدر شایع‌ترین داروهای عامل مسمومیت در ایران هستند

زهرا جهانگرد با بیان اینکه مسمومیت‌های دارویی یکی از نگرانی‌های جدی بهداشت عمومی در ایران هستند، اظهار کرد: شایع‌ترین داروهای عامل مسمومیت در کشور شامل استامینوفن، بنزودیازپین‌ها، و مسکن‌های مخدر هستند. مصرف بی‌رویه یا اشتباه این داروها می‌تواند عواقب جدی برای سلامت فرد داشته باشد.

وی افزود: استامینوفن به‌خصوص در دوزهای بالا می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود. همچنین، بنزودیازپین‌ها به‌دلیل تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی، در صورت مصرف نادرست می‌توانند باعث خواب‌آلودگی و تضعیف تنفس شوند.

جهانگرد همچنین به وجود داروهای ضدافسردگی و داروهای قلبی اشاره کرد و گفت: این داروها نیز در صورت مصرف غیرمجاز و یا تجویز نادرست می‌توانند خطرناک باشند. برای مثال، آمی‌تریپتیلین و دیگوکسین از جمله داروهایی هستند که در صورت مسمومیت، عوارض جدی‌تری را به همراه دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر داروها، مصرف مواد شیمیایی و گاز مونوکسید کربن نیز از دیگر علل شایع مسمومیت در کشور به‌شمار می‌آیند. بنابراین، آموزش عمومی و آگاهی از خطرات این مواد اهمیت ویژه‌ای دارد.

جهانگرد در پایان بر لزوم افزایش آگاهی در جامعه تأکید کرد و گفت: باید مردم را نسبت به مصرف صحیح داروها و خطرات آن‌ها آگاه کنیم. همچنین، نگهداری داروها در مکان‌های ایمن و دور از دسترس کودکان باید مورد توجه قرار گیرد.