تهران- ایرنا- رئیس‌جمهور به منظور شرکت و سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس عازم روسیه شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «مسعود پزشکیان» امروز سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ به دعوت «ولادیمیر پوتین» و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، با بدرقه محمد رضا عارف معاون اول و حجت الاسلام محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه، شد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار شود و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس شرکت می‌کند

اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود؛ دکتر پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

بریکس در سال ۱۳۸۹ با حضور برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد و سال بعد آفریقای جنوبی به این پیمان ملحق شد. مصر، اتیوپی، ایران و امارات نیز دیماه ۱۴۰۲ به آن پیوستند.