تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: منابع مالی خوبی در قانون برنامه بودجه ۱۴۰۴ برای بهبود رتبه دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است و امیدواریم با این اقدام دیگر شاهد افت رتبه دانشگاه‌ها به دلایل مالی نباشیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، حسین سیمایی امروز (سه‌شنبه) در حاشیه شصتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه امروز برای ارتباط پژوهش، صنعت و بازار است و روش هایی برای تحقق این هدف همچون فرصت مطالعاتی در صنعت، ماموریت گرا کردن دانشگاه و همکاری با سازمان برنامه در خصوص جذب نیازهای کلان و اجرای پژوهشی و تحقیقاتی برای حل مسایل منطقه ای و استانی داریم.

وزیر علوم در حاشیه این اجلاس که در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، تاکید کرد: ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها باید به پژوهش اختصاص یابد؛ اما پژوهش ها باید کاربردی باشد و پژوهش کتابخانه ای نمی خواهیم. گاهی شرایط اضطراری به وجود می آید و از اعتبار بخش پژوهشی کاسته می شود.

سیمایی در خصوص کاهش رتبه دانشگاه ها گفت: پژوهش بدون منابع مالی اتفاق نمی افتد، منابع مالی خوبی در قانون برنامه در نظر گرفته شده است. امیدواریم با تامین منابع مالی دیگر شاهد افت دانشگاه نباشیم. اکنون ۲۰ دانشگاه رتبه زیر ۵۰۰ (در برخی نظام‌های رتبه‌بندی) دارند که رتبه بدی نیست و درصدد افزایش آن هستیم، با تامین منابع مالی و حمایت مورد نیاز درصدد جلوگیری از این نظر هستیم.

وی در خصوص استقلال دانشگاه ها بیان کرد: طبق قانون دانشگاه ها استقلال مالی، اداری و استخدامی دارند. ولی دانشگاه ها مثل هم رفتار نمی کنند و این بیانگر استقلال دانشگاه ها است که باید تصمیمات آنها اطلاع رسانی شود.