تهران- ایرنا- رئیس‌جمهور گفت: اجلاس بریکس ارتباط ما را با کشورهای عضو قوی‌تر خواهد کرد و راهی برای برون رفت از یکجانبه گرایی آمریکا است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مسعود پزشکیان روز سه شنبه پیش از سفر به روسیه در نشست خبری افزود: این سفر به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت می‌گیرد و نشستی است برای کشورهای عضو بریکس که به دنبال گسترش چندجانبه گرایی هستند.

وی ادامه داد: بریکس سازمانی است که به منظور ایجاد وحدت و انسجام و برای کنترل قدرت بلامنازع آمریکا ایجاد شده است، در این سفر برنامه‌ داریم که در حوزه انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری به توافقات خوبی برسیم.

پزشکیان گفت: این سفر فرصتی است تا با روسای جمهور روسیه، چین و هند و سایر کشورهای حاضر دیدار و گفت وگو داشته باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: روسای جمهور حاضر در این اجلاس، مواضع خود در مورد بریکس را ارایه خواهد کرد و این سفر می‌تواند یکجانبه‌گرایی آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد.

پزشکیان گفت: اجلاس بریکس ارتباط ما را با کشورهای عضو قوی‌تر خواهد کرد و راهی برای برون رفت از یکجانبه گرایی آمریکا است.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ در پنجمین سفر خارجی، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار می‌شود و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس شرکت می‌کند.

اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود؛ پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.