تهران- ایرنا- معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: بر اساس آخرین آمار سال گذشته، ۸۳ درصد پروژه‌هایی که طبق قانون جهش تولید دانش‌بنیان ثبت شده بودند، تایید شده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مهدی الیاسی روز سه‌شنبه در شصتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی سراسر کشور اظهار داشت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان با ارائه مشوق‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی و تخصیص زمین از طریق استانداری‌ها، گام‌های بزرگی در راستای توسعه زیرساخت‌های فناوری برداشته است.

وی افزود: در زمینه قانون جهش تولید دانش‌بنیان اقداماتی انجام دادیم، هدف‌گذاری ما ایجاد ظرفیت‌های جدید بود و قانون جهش تولید در بخش ۱۲ و ۱۳ به سرمایه‌گذاری توجه دارد.

الیاسی اعتبار مالیاتی را یکی از مشوق‌های شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه ذکر کرد و گفت: قانون اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، فرصتی به وجود آورده تا شرکت‌های خصوصی در زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری کنند و از مزایای مالیاتی بهره‌مند شوند.

وی افزود: دو ظرفیت در قانون جهش تولید دانش‌بنیان ایجاد شده که یکی در پارک‌های علم و فناوری است، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق نیز مخاطب این قانون هستند، تاکنون برای پارک‌ها مجوزهایی ابلاغ شده است و معافیت مالیاتی کارکنان داشتیم اما در اجرایی‌سازی این بخش عقب هستیم و ظرفیت پیش‌بینی شده را نتوانستیم اجرا کنیم.

به گفته معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی ریاست جمهوری، ۱۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری مرتبط با زیست‌بوم در نظر گرفته شده و در اولین سال اجرا، از محل اعتبار مالیاتی ۱۴۰۱ نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد اعتبار دانشگاه‌ها محقق شده است.

الیاسی یادآور شد: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، به تفکیک دانشگاه، میز خدمت خواهیم داشت و در همین راستا دانشگاه صنعتی شریف ۱۱۸ پروژه ثبت کرده است.

اجلاس یک‌روزه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.