تهران- ایرنا- برگزاری کنسرت‌هایی همچون «رازِ دل»، «شهرآوا»، «سلّانه» و آیین یادمان هنرمند فقید استاد محمد اسماعیلی موسیقیدان و نوازنده برجسته تنبک از خبرهای امروز حوزه موسیقی هستند.

به گزارش ایرنا، کنسرت گروه موسیقی «همراز» (همنوازان همراز) با عنوان «رازِ دل» با اجرای قطعاتی در آواز بیات اصفهان و دستگاه همایون پنجشنبه-۱۷ آبان ماه- ساعت ۲۰ در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

«راز دل» عنوان یکی از ساخته‌های استاد همایون خرم است که قرار است در این کنسرت به سرپرستی رضا قدسی اجرا شود.

ضربی اصفهان، ساز و آواز اصفهان، تصنیف راز دل، تصنیف دولت عشق، تصنیف چشم به راه، تکنوازی نی، تصنیف سرزمین بیکران، تکنوازی کمانچه، تصنیف عقرب زلف کجت، تکنوازی تار، چهارمضراب بیداد، تصنیف رویای مستی، ضربی قدیمی اصفهان، تصنیف نازارم، تکنوازی عود و تصنیف باران قطعاتی هستند که برای این کنسرت انتخاب شده‌اند؛ این در حالی است که تنظیم این قطعات برای اجرا به صورت گروهی صورت گرفته است.

علی جباری پور(خواننده)، رضا قدسی (کمانچه)، فرامرز سپهری نیا (نی)، سیدعلی میرشاه ولد (سنتور)، سیدشبیر میرسنجری (تار)، حجت اله عبدلی (عود)، منصور مرادی زاده (تنبک) و پریزاد بختیاری (دف، دایره، بندیر، کاخن، هنگ درام، کوزه) اعضای گروه همراز را تشکیل می‌دهند.

اجرای ارکستر «شهرآوا» در تالار رودکی

ارکستر موسیقی «شهرآوا» به رهبری آرش براتی با اجرای آثاری از بزرگان موسیقی ایرانی؛ ابوالحسن صبا، همایون خرم، حسین دهلوی، فرهنگ شریف و آرش براتی، پنجشنبه و جمعه- ۳ و ۴ آبان ماه- ساعت ۲۰ در تالار رودکی روی صحنه می‌رود.

کنسرت ارکستر «شهرآوا» با ترکیبی از سازهای کلاسیک و ایرانی در دو بخش به خوانندگی حسین نوربخش برگزار می‌شود. در این اجرا مهران آرین (کنسرت مایستر)، فرزین کشاورز (سولیست سنتور) و علیرضا خلج اسمعیلی (سولیست ویولن) ارکستر را همراهی می‌کنند. همچنین علیرضا مرندی سرپرست گروه سازهای مضرابی و حسین نوربخش سرپرست گروه تنبک هستند.

در بخش اول کنسرت قطعات «نغمه ترک»، «به یاد صبا» (در سه قسمت)، «ساز و آواز با ویولن»، «پیک سحری» با ترانه کریم فکور و «کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» اجرا می‌شود.

بخش دوم نیز شامل قطعاتی همچون «به زندان»، «چهارمضراب ابوعطا»، «غوغای ستارگان» (ترانه سرا: کریم فکور)، «روزی تو خواهی آمد» بر روی ترانه‌ای از محمدعلی شیرازی و «فانتزی برای تنبک و ارکستر» خواهد بود.

«تریو + یک» در تالار وحدت

کنسرت «تریو + یک» با طرحی از حسام اینانلو آهنگساز، نوازنده و مدرس کمانچه با حضور فرزانه مهدی زاده، پارسا نظری (کمانچه)، حسام اینانلو (کمانچه و طراحی موسیقی) و عیسا غفاری (تار)، جمعه-چهارم آبان ماه- ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

اینانلو درباره این کنسرت نوشته است: «««ما» یعنی مَن و دو دوستِ هَمسازَم، در یک سال گذشته برای یافتن صدایی از درونمان، هَم نَوا شدیم و یک دل. شُد آنچه در پی‌اَش بودیم. در ادامه مسیر عیسا غفاری، که در وهله اول برای من یک «دوستِ عزیز» است و «هنرمندِ مؤلف» به جمع ما پیوست و آنچه خلق شده بود را رَنگ و جانِ تازه‌ای بخشید. نگاهش و حضورش، تکمیل کننده موسیقی‌مان شد. حالا «ما» یعنی تریو + یک.»

ارکستر «سلّانه» در برج آزادی

ارکستر سازهای ایرانی «سلّانه» به رهبری دانیال شاه‌محمدی نبی و سرپرستی تبسم پژمان (اصغرزاده) با اجرای رپرتواری از موسیقی کلاسیک ایرانی چهارشنبه-۲ آبان ماه- از ساعت ۲۰ برای نخستین بار در سالن مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی به روی صحنه می رود.

این کنسرت شامل قطعاتی از محمدرضا فیاض و حمید متبسم است که با توجه به موسیقی چند صدایی ایرانی برای ارکستر سازهای ایرانی انتخاب شده است.

در بخش اول کنسرت قطعات «با کاروان صبا»، پیش درآمد دشتی «در هوای محجوبی» و رنگ دشتی، از محمدرضا فیاض و در بخش دوم کنسرتو «ونوشه» اثر حمید متبسم اجرا می شود.

شبنم امیری، تبسم پژمان، پارمیس انجامی، محمدحسین نامور، سارا قاضی، باران حیرت پور، ارغوان آرمان فر، سما محمودی، پارسا فتح الهی، محمد حیات داودیان، محمد زایری، آتنا خاریابند، علیرضا صلاحی، امید احمدی پور، نرجس صفری، پارسا مصفا، یزدانمهر مشیدی، مریم توکلی، مهشید حلبی و آیدا عباسی نوازندگان این اجرا هستند.

«عصر شعر و ترانه» در فرهنگسرای ارسباران

نشست ماهانه مشترک شاعران و ترانه‌سرایان با اهالی موسیقی با عنوان «عصر شعر و ترانه»، پنجشنبه- سوم آبان‌ماه- ساعت ۱۵:۳۰ با حضور جمعی از چهره‌های هنری و ادبی و علاقه‌مندان به شعر و ترانه و موسیقی با مشارکت موسسه فرهنگی هنری پیشگامان شعر نوین ایرانیان در فرهنگسرای ارسباران واقع در؛ در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود.

عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه‌سرای نام‌آشنای کشور اجرای این برنامه ادبی را برعهده دارد و بهمن بنی‌هاشمی به عنوان کارشناس شعر کلاسیک، داوود رحمت‌اللهی به عنوان کارشناس ترانه و صابر سعدی‌پور به عنوان کارشناس شعر آزاد در عصر شعر و ترانه حضور دارند.

حضور در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان برای شعرخوانی در این محفل می‌توانند با مراجعه به سایت چراغک ثبت‌نام کنند.

یادمان هنرمند فقید محمد اسماعیلی

آیین یادمان و نکودشت هنرمند فقید استاد محمد اسماعیلی موسیقیدان و نوازنده برجسته تنبک، پنجشنبه- سوم آبان‌ ماه- ساعت ۲۰:۳۰ با حضور چهره‌های موسیقی، خانواده و جمعی از شاگردان وی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

این برنامه در دو بخش گروه‌نوازی تنبک و گروه‌نوازی موسیقی دستگاهی ایران در دستگاه شور و آواز دشتی به سرپرستی امیرحسین عرب و خوانندگی علیرضا فریدون پور اجرا خواهد شد.

نیکی شفیعی، محمدامین آسترکی، سام محسنی، آلما جوادی، امیرعلی محلاتی، عرشیا پوربافرانی، کورش همت‌گشای منفرد، آرشام شایسته، ستایش تاجیک (دف) و کوروش عرب (ادوات ضربی) نوازندگان گروه تنبک هستند.

همچنین بهرنگ آزاده (ویولن)، فریبا مهرپور( ویولن)، آزاده شمس (ویولن)، امیر قربانی (ویولن)، المیرا کیا (ویولن)، روزبه بهاری (ویولن)، امیرحسین رضا (تار)، نیما رحمتی‌زاده (سنتور)، امیر کریمی (بم تار) و ستایش تاجیک (عود) هستند که به همراه گروه تنبک؛ عادل تاجیک، امیرحسین عرب، مهدی ضرغام، زهرا صبری، سجاد ترازی، آناهیتا کرباسیون، سینا شفیعی، مبینا تجاسب و کوروش عرب (ادوات ضربی) نوازندگان ارکستر ایرانی هستند که در این آیین به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

محمد اسماعیلی چهارم شهریور سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۳۰ توسط دایی‌های خویش مرتضی و مصطفی گرگین زاده به حسین تهرانی معرفی شد و سال ۱۳۳۷ در گروه‌های موسیقی وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد.

اسماعیلی از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی مشغول تدریس شد و سال ۱۳۴۵ سرپرستی گروه تنبک وزارت فرهنگ و هنر آن زمان را عهده‌دار شد. وی سال ۱۳۴۳ به سمت هنرآموز تنبک در هنرستان موسیقی ملی به جانشینی استاد خود آموزش تنبک را عهده‌دار شد.

اسماعیلی در دهه ۱۳۶۰ به سرپرستی فرامرز پایور (سنتور) و همراهی جلیل شهناز (تار)، علی اصغر بهاری (کمانچه) و محمد موسوی (نی)، گروه اساتید را تشکیل دادند و کنسرت‌هایی با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری اجرا کردند.

او به دلیل خدمات و سابقه و کارهای فراوانی که در زمینه تمبک و تمبک نوازی انجام داد مدرک درجه یک هنری را از وزارت ارشاد دریافت کرد. این هنرمند برجسته موسیقی، ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.