تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع تاکید کرد و گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی باید به هشت درصد ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمدرضا ظفرقندی روز سه شنبه در آیین نکوداشت سی‌امین سالروز تاسیس سازمان بیمه سلامت ایران که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: شرایط کشور و مشکلاتی که در حوزه تامین منابع وجود دارد، سبب شده تا سهم سلامت از تولید ناخالص ملی به حدود چهار درصد کاهش یابد در حالی که باید این شاخص ۸ درصد باشد.

وی راه حل این کار را یافتن منابع مالی پایدار برای حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: چاره‌ای نداریم جز اینکه یک ساختار معین را به خصوص برای مردم فقیر و حاشیه نشین تعریف کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راهکار این امر را گسترش نظام سلامت و اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع عنوان کرد و ادامه داد: استقرار پرونده الکترونیک برای اجرای نظام ارجاع ضروریست.

ظفرقندی در ادامه وظیفه بیمه را آموزش و پیشگیری از بیماری برشمرد و افزود: اگر راه های پیشگیری و مواجهه با سرطان به مردم آموزش داده شود، بیش از ۷۰ درصد این بیماری به موقع شناسایی می شود.

وی افزایش مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای را یکی دیگر از مشکلات نظام سلامت و بیمه عنوان کرد و اظهار داشت: سالانه حدود ۲۰ هزار مرگ‌ومیر جاده‌ای رخ می دهد که هزینه مالی، روحی و معنوی به دنبال دارد در حالی که با آموزش قابل پیشگیری است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیمه باید برای تشویق مردم به سمت زندگی سالم و پیشگیری از چاقی هزینه کند، افزود: باید توجه ما در حوزه بیمه سلامت بر پیشگیری، آموزش عمومی و ارتقای سواد سلامت استوار باشد.

تکمیل می شود...