تهران- ایرنا- وزیر کشور، کارآمدی را ملاک اصلی خدمتگزاران در دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: استان تهران از ظرفیت‌های بسیار عظیمی برخوردار است و جایگاه بسیار مهمی در ایران دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسکندر مؤمنی روز سه‌شنبه در مراسم معارفه محمدصادق معتمدیان استاندار جدید تهران، گفت: رئیس جمهور در دوران انتخاباتی موضوعات مختلف را مطرح کرد از جمله «وفاق و همبستگی ملی» اداره کشور باید توسط همه گروه‌های مختلف صورت بگیرد و بر همین اساس کابینه را معرفی کرد. مجلس با میانگین بالا به همه کابینه رأی اعتماد داد و طبیعتاً بر اساس صحبت‌های رئیس جمهور در وزارت کشور باید به همین سبک و سیاق عمل کنیم و انتخاب استانداران در عین دارا بودن شرایط عمومی که همه مدیران و کارگزاران نظام باید دارا باشند، اولویت اصلی کارآمدی و شایستگی آنها است.

وی اضافه کرد: طرز تفکر و قومیت فرد کارآمدی که برای استانداری انتخاب می‌شود، هیچ تفاوتی ندارد؛ همه اهل ایران هستیم و باید برای سربلندی ایران تلاش کنیم. اولین استاندار اهل سنت بعد از پیروزی انقلاب در دولت آقای پزشکیان منصوب شدند برای استان کردستان، همینطور اولین استاندار اهل قومیت عرب برای خوزستان انتخاب شد و همچنین اولین بار یک بانو در دیار کردستان به عنوان فرماندار انتخاب شد. شعار وفاق ملی دولت چهاردهم، به‌معنای استفاده از همه ظرفیت‌ها و جمعیت انسانی کشور است و همه ما بر همین میثاق پایبند هستیم.

وزیر کشور، کارآمدی را ملاک اصلی خدمتگزاران در دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: استان تهران از ظرفیت‌های بسیار عظیمی برخوردار است و جایگاه بسیار مهمی در ایران و منطقه دارد. طبیعتاً استانداری که در این استان منصوب می‌شود باید بیشترین قرابت و نزدیکی را به این شعار وفاق ملی و به این رویکرد وفاق ملی داشته باشد.

مؤمنی ضمن تقدیر از علیرضا فخاری استاندار سابق تهران و دولت سیزدهم اظهار کرد: سلامت و صداقت و در عین پرکاری از ویژگی‌های او است. در مدت قریب به دو سال ایشان و همکارانشان و مجموعه مدیران فرازهای استان تهران را با تلاششان اداره کردند. کارنامه آقای فخاری درخشان است و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

وی افزود: محمدصادق معتمدیان در استان خراسان جنوبی در دولت دوازدهم استاندار بود و برای استان تهران با توجه به شاخص‌هایی که در نظر گرفته شد، با فاصله نمره بالایی آورد. استان تهران جای آزمون و خطا نیست. او در خراسان جنوبی و خراسان رضوی موفقیت‌های بالایی کسب کرد. همینطور در آذربایجان غربی نیز به همین شکل موفق بود.

وزیر کشور گفت: محمدصادق معتمدیان این ویژگی را دارد که اجازه ندهد پدیده‌های اجتماعی تبدیل به موضوع امنیتی شود و حتی پدیده‌های امنیتی را با قدرت نرم و اجتماعی حل و فصل کنیم. استان تهران ظرفیت‌های عظیمی دارد، اما چالش‌هایی نیز دارد که باید در اولویت قرار بگیرد.

مؤمنی استان تهران را مهاجرپذیرترین استان کشور و دانست و گفت: برای تأمین آب تهران باید ظرفیت‌های ملی به میدان بیاید. همچنین موضوع آلودگی هوا باید با ارائه یک برنامه مدون و با استفاده از نظر متخصصین و دانشمندان قابل ساماندهی است که در بسیاری از شهرهای دنیا با برنامه ادامه‌دار مسائل حل شده است.

وی با بیان اینکه حضور گسترده اتباع بیگانه در استان تهران را یکی از چالش‌هایی است که باید مورد نظر قرار بگیرد، تأکید کرد: ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز باید در اولویت قرار بگیرد. ما بارها گفته‌ایم که روحیه مهاجرستیزی نداریم و مشترکات زیادی با همسایگانمان داریم. بر اساس قوانین بین‌المللی کشورهای مهاجر پذیر باید کمک شوند و هیچ کمکی به ایران نشده است و ایران ما ظرفیت این همه مهاجر و اتباع خارجی را ندارد و ساماندهی آنها باید در اولویت اول قرار بگیرد و در کنار همه اینها توجه متناسب به کل استان تهران باید مورد توجه باشد.

وزیر کشور اضافه کرد: مردمداری، مردم‌محوری و احترام به مردم اولویت اصلی دولت چهاردهم و کارگزاران دولت است. مردم باید تغییر را احساس کنند؛ البته نکاتی که می‌گوییم به معنای خدشه‌دار کردن تلاش گذشتگان نیست. دسترسی به مسئولان و شنیدن صدای آنها نباید به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شود. ایجاد حس رضایت در مردم هیچ هزینه‌ای ندارد؛ در عوض سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم را افزایش می‌دهد؛ و این موجب افزایش اعتماد آنها به مردم خواهد شد.

مؤمنی گفت: مردم اطمینان داشته باشند که ما از هیچ چیزی فروگذار نخواهیم کرد. با بدون تردید با تلاش جمعی و با وفاق ملی و همبستگی اجتماعی می‌توانیم به پیشرفت ایران عزیز و اعتلای ایران عزیز امیدوارتر باشیم. تاکید می‌کنم استان تهران ظرفیت‌های شناخت و ناشناخته فراوانی دارد و چالش‌های بزرگی دارد که حتماً می‌توانیم بر آنها فائق بیاییم.