زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محیط زیست، منطقه آزاد و سایر دستگاه‌های مربوطه، حفاظت و حمایت ویژه و احیای مزرعه پرورش کروکودیل و گونه اختصاصی گاندو در استان را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد کرمی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از اولین مزرعه چند منظوره پرورش کروکودیل و گونه اختصاصی گاندو در چابهار، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی با تمام توان برای حفظ و احیای اینگونه مراکز که قصد شناسایی و نگهداری گونه اختصاصی جانوری در منطقه را دارند، همکاری لازم و اهتمام ویژه داشته باشند.

وی یکی از اهداف مهم این مراکز را جلوگیری از روند انقراض و شکار این گونه جانوری نادر که مختص سیستان و بلوچستان است عنوان کرد و افزود: مزرعه پرورش تمساح پوزه کوتاه که به زبان محلی گاندو نامیده می شود یکی از جاذبه های شهرستان چابهار بوده که در نزدیکی روستای آبکان قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در این مجموعه حدود ۱۰۰ سر تمساح وجود دارد که در چندین محوطه جداگانه که با دیوار از هم جدا شده اند نگهداری می شوند، وسط هر محوطه یک آبگیر کوچک ایجاد شده است و چند تمساح در آن پرورش داده می‌شوند.

به گزارش ایرنا، زیستگاه طبیعی گاندو در طول مرز ایران و پاکستان در سیستان و بلوچستان قرار دارد و محدوده آن در مسیر رودخانه سرباز و باهو کلات بوده و تا دریای عمان ادامه دارد، این منطقه در محدوده شهرستان های چابهار، سرباز و بخش هایی از نیکشهر واقع شده است.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی گونه ای بوده که پراکنش جهانی آن منحصر به کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، نپال و بنگلادش بوده و در برمه (میانمار) نسل آن منقرض شده است.