تهران- ایرنا- بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۴ حکایت از افزایش ۲۰ درصدی ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در سال ۱۴۰۴ دارد. همچنین افزایش سقف دریافتی با درخواست بالاترین مقام دستگاه و تصویب شورای حقوق و دستمزد، فقط برای مشاغل حساس و خاص یا مشاغل دارای شرایط خاص از جمله در حوزه عملیاتی صنعت نفت و دریانوردی بلامانع است.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان امروز (سه‌شنبه، اول آبان ماه) ‌پس از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ایراد سخنانی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرد.

بر اساس ماده واحده بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور متشکل از چهار زیربخش شامل «احکام»، «سقف منابع بودجه عمومی دولت»، «ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی» و «فروض برآورد منابع و مصارف» است. از حیث منابع و مصارف بودجه کل کشور بالغ بر یکصد و هجده میلیون و نهصد و شصت و شش هزار میلیارد (۱۱۸,۹۶۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال است.

افزایش ۲۰ درصدی ضریب حقوق‌های گروه‌های مختلف حقوق بگیر

در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۴، ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم افزایش ۲۰ درصدی خواهد داشت.

حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری)، به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مصوب ۲۰/۱۲/۱۳۹۶ و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور مصوب ۲۱/۱۲/۱۳۹۷ در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.

بند سوم این تبصره به مبنای تاثیر حقوق ثابت در محاسبه فوق‌العاده‌های احکام اشاره دارد که صرفاً موارد مندرج در مواد (۶۵ و ۶۶) قانون مدیریت خدمات کشوری است.

در بخش بعدی به حداقل مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد منعقده ماهانه حقوق‌بگیران اشاره شده که شامل جزء ۳-الف این تبصره است و به میزان ۱۲۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد

امتیاز کمک‌هزینه عائله‌مندی و حق اولاد موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلان مشمول ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ترتیب ۳۶۲۵ و ۲۹۶۷ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای سایر مشمولان ماده مذکور تعیین شده است.

افزایش حداقل مبلغ حکم کارگزینی حقوق بگیران، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان اعم از مشمولان و غیر مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته دستگاه‌های اجرایی به میزان ۱۸ درصد تعیین شده بود.

افزایش سقف پرداختی با شروط خاص

در بند (ت) این تبصره، سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان در سال ۱۴۰۴ به گروه‌های مختلف حقوق بگیر بند (الف) این تبصره و بازنشستگان موضوع بندهای (الف) و (ب) این تبصره در تمامی مناطق کشور به میزان هفت برابر حداقل حکم کارگزینی برای حقوق بگیریان و حکم حقوقی برای بازنشستگان و وظیفه بگیران تعیین می‌شود. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوانی ممنوع است.

افزایش سقف دریافتی با درخواست بالاترین مقام دستگاه و تصویب شورای حقوق و دستمزد صرفا برای مشاغل حساس و خاص یا مشاغل دارای شرایط خاص از جمله در حوزه عملیاتی صنعت نفت و دریانوردی بلامانع است.