تهران- ایرنا- معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد، موضع پکن در قبال مساله اوکراین را مبنی بر دستیابی به آتش‌بس و یک راه حل سیاسی تکرار کرد و آن را «عینی، منصفانه و بدون جانب‌داری از هیچ‌یک از طرف‌ها» دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، گنگ شوانگ، روز گذشته (دوشنبه به وقت محلی) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران اوکراین گفت: چین به طور مداوم به مسیر حل و فصل سیاسی بحران اوکراین پایبند بوده و با همه طرف های مربوطه از جمله روسیه و اوکراین در ارتباط است.

وی ادامه داد: موضع چین در قبال موضوع اوکراین آشکار و فراتر از حد است و هیچ قصدی برای منفعت طلبی یا ایجاد تقابل ندارد.

گنگ افزود: چین هرگز به هیچ یک از طرفین تسلیحات نرسانده است و ما نظارت مستمر و دقیقی روی اقلام دو منظوره داریم.

وی اضافه کرد: چین مخالف استفاده آمریکا از موضوع اوکراین برای «گروکشی» و فشار بر چین، اعمال تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه و پیگرد قضایی بلندمدت علیه نهادها و افراد چینی است.

گنگ ادامه داد: در همین ارتباط چین تمام اقدامات لازم را برای محافظت قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت ها و شهروندان خود انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیدارهای جداگانه‌ای با وزرای خارجه روسیه و اوکراین داشت و گروه «دوستان برای صلح» را تشکیل داد.

گنگ با بیان اینکه این گروه به گونه ای انعطاف پذیر کار خواهد کرد، گفت: این گروه در گفت‌وگوی فراگیر شرکت خواهد کرد و ارتباط گسترده را با همه طرف‌ها حفظ می‌کند. چین از همراهی کشورهای همفکر، به ویژه کشورهای جنوب جهانی، برای پیوستن به تلاش‌ها برای صلح (در اوکراین) استقبال می‌کند.

گنگ با تکرار موضع چین تاکید کرد: پکن چهار اصل را مطرح کرده است که باید بر حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته شود و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد رعایت شود.

معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد گفت: امیدواریم نماینده آمریکا این تلاش ها را به درستی درک کند و به این روند مثبت سیاسی بپیوندد.

روز پنجشنبه، آمریکا، تحریم هایی را علیه دو شرکت چینی که متهم به «کمک مستقیم» به روسیه در توسعه پهپادهای تهاجمی دوربرد مورد استفاده در درگیری اوکراین هستند، وضع کرد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام کرد این اولین بار است که ایالات متحده شرکت های چینی را که به طور مستقیم در حال توسعه و تولید سیستم های تسلیحاتی کامل با مشارکت شرکت های روسی هستند، تحریم می کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ گفت: چین قاطعانه با اعمال تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه آمریکا علیه شرکت‌های چینی مخالف است و اتهامات و فشارهای بی‌اساس از سوی آمریکا را نمی‌پذیرد.

وی گفت: اجازه دهید تاکید کنم که چین خالق یا طرف بحران اوکراین نیست. ما همیشه متعهد به تاکید بر گفت‌وگوهای صلح و ایفای نقش سازنده برای حل و فصل سیاسی بحران هستیم.