تهران- ایرنا- معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله شایع‌ترین دلایل ناکارآمدی نظام سلامت در کشور را «تجویز غیرمنطقی دارو» بیان کرد و گفت: میانگین اقلام دارویی در یک نسخه در ایران چهار قلم است، در حالی که بر اساس استاندارد سازمان‌های جهانی بهداشت، باید نزدیک به ۲ رقم باشد.

به گفته «یونس پناهی» امروزه افزایش تولید داروها هم‌زمان با گسترش بیماری‌ها پیش نمی‌رود و بیماری‌های بدخیم، نوظهور و سرطان با داروهای موجود و در دسترس قابل کنترل نیست؛ باید در سال‌های آینده داروسازان برای طراحی داروهای جدید به مهندسی بافت و هوش مصنوعی دست یابند.

افزایش مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها
رئیس سازمان غذا و دارو نیز نسبت به مصرف بالای آموکسی‌سیلین در کشور هشدار داده و گفته مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها، به ویژه آموکسی‌سیلین، به دلایل متعددی در ایران رواج یافته است.

«سیدحیدر محمدی» با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیماری‌های واگیردار گفت: بسیاری از افراد به اشتباه بر این باورند که آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان همه عفونت‌ها از جمله عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا مؤثرند، این نگرش نادرست موجب مصرف بی‌مورد آموکسی‌سیلین و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: فرهنگ عمومی و توصیه‌های غیرعلمی نیز نقش مؤثری در این زمینه دارند؛ برخی افراد به تجربه‌هایت شخصی و نظرهای اطرافیان بیشتر اعتماد می‌کنند و این مساله به مصرف نامناسب آنتی‌بیوتیک‌ها منجر می‌شود.

بر اساس آمار سازمان غذا و دارو، کپسول آموکسی‌سیلین ۵۰۰ میلی‌گرم در نیمه نخست امسال از نظر تعداد و مبلغ، پرفروش‌ترین داروی بازار بود و پس از آن داروهایی همچون ivig، سرم تزریقی، استامینوفن، آزیترومایسین، سفکسیم، آموکسی کلاو، کلوپیدوگرل، آدالیمومب تزریقی، انسولین آسپارت، واکسن آنفلوآنزا (۴ ظرفیتی) و سفازولین تزریقی به ترتیب ۱۰ داروی پرفروش از نظر ریالی بوده‌اند.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، با توجه به اینکه در فهرست ۱۰ موردی داروهای پرفروش چهار مورد آن مربوط به آنتی‌بیوتیک‌هاست، نشان می دهد که باید در حوزه تجویز همچنین مصرف خودسرانه این دارو اقدامات فرهنگی بیشتری انجام شود.