تهران- ایرنا- نشریه «تایم» حضور تعداد زیادی از رهبران جهان در «کازان» را دلیلی بر منزوی نبودن روسیه دانست و افزود که «بریکس» توجه افکار عمومی جهان را به عنوان یک وزنه سیاسی و اقتصادی در برابر غرب به خود جلب کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای این هفته نامه با اشاره به برگزاری نشست بریکس در کازان روسیه عنوان داشت که «ولادیمیر پوتین» میزبان بزرگ‌ترین گردهمایی رهبران جهان در روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون است و با این اقدام، به آمریکا و متحدانش گوشزد می کند که او منزوی و تنها نیست.

این گزارش تصریح دارد: همزمان با پیشروی نیروهای روسی در شرق اوکراین و بروز نشانه‌های خستگی در میان برخی از متحدان کی‌یف، کرملین از فرصت استفاده و تلاش می‌کند تا رهبر روسیه را به عنوان فردی نشان دهد که در برابر غرب ایستاده است و تلاش دارد نظم جهانی را بازسازی کند.

این نشریه غربی در عین حال مدعی شد: با اینکه بریکس توجه زیادی را در جهان به عنوان یک وزنه سیاسی و اقتصادی در برابر غرب به خود جلب کرده است اما اختلافاتی در آن وجود دارد و اعضا در مورد تلاش‌ها برای کاهش وابستگی به دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی و همچنین در مورد گسترش بیشتر این گروه، دیدگاه های متفاوتی دارند.

تایم آورده است که روسیه ایجاد تغییرات در پرداخت‌های میان کشورهای بریکس را با هدف دور زدن سیستم مالی جهانی دنبال می کند و پیشنهاداتی شامل ایجاد شبکه‌ای از اعتباردهندگان تجاری برای انجام معاملات به ارزهای محلی و همچنین برقراری ارتباطات مستقیم میان بانک‌های مرکزی را ارائه داده است. روسیه می خواهد در این نشست بر ایجاد یک سیستم پرداخت غیردلاری تأکید کند.

این تحلیل با اشاره به نظر یک کارشناس بدون نام، آورده است که هند در حال حاضر با گسترش بیشتر بریکس مخالف است و از الحاق کشورهای شریک بریکس که حق رأی ندارند، حمایت می‌کند زیرا می‌خواهد از تبدیل شدن گروه به یک نهاد ضدآمریکایی جلوگیری کند.

«آلیشیا گارسیا هررو» اقتصاددان مستقر در هنگ‌کنگ و پژوهشگر ارشد در اندیشکده «بروگل» اما معتقد است: گسترش بریکس نشانه‌ای واضح از تغییر توازن قدرت جهانی است. با این حال آینده گروه با توجه به وابستگی اقتصادی سنگین آن به چین نامشخص است.

این نشریه آمریکایی با اذغان به قدرت رو به افزایش بریکس نوشت که ۹ عضو آن ۲۶ درصد از اقتصاد جهانی و ۴۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند اما «گروه هفت» ۴۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و ۱۰ درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارد.

تایم می افزاید: حضور تعداد زیادی از رهبران خارجی در روسیه نشان می‌دهد که بسیاری، به ویژه از کشورهای جنوب جهانی آماده‌اند حتی به قیمت چالش داشتن با واشنگتن و متحدانش به دیدار پوتین بیایند.

«فیودور لوکیانوف» رئیس اندیشکده «شورای سیاست خارجی و دفاعی» اعتقاد دارد: این واقعیت که بسیاری از کشورها می‌خواهند به بریکس بپیوندند، نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای روابط بین‌الملل مستقل از غرب است.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار شود.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» طی دو روز با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس نیز با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود.