تهران- ایرنا- رئیس بنیاد ایرانشناسی خواستار تامین مالی برای ساخت یادمان شهید گمنام و همچنین مرمت ساختمان این بنیاد شد. 

محمدحسین رجبی دوانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: سال گذشته پس از پیگیری‌های بسیار، موفق شدیم پیکر پاک یکی از شهدای دفاع مقدس را در بنیاد ایرانشناسی دفن کنیم. با توجه به این که ساختمان ایرانشناسی ثبت میراث فرهنگی شده و طبق مصوبه‌ای از دوران طاغوت، دفن اموات در این اماکن ممنوع است ولی درنهایت توانستیم پیکر شهید را در این بنیاد دفن کنیم. چون معتقدیم عظمت نام ایران مدیون خون شهیدان است.

وی با اشاره به وضعیت بودجه بنیاد ایرانشناسی افزود: به علت ضعف شدید بودجه در این بنیاد برای بنای یادبود شهید گمنام با مشکل مواجه شدیم. چون بودجه بنیاد از ابتدا کم بود و حتی مرمت ساختمان بنیاد با مشکلاتی روبرو بود. بنایی زیبا ساخته شده ولی بیش از ۲۰ سال است که هیچ گونه اقدامی برای حفظ و نگهداری بهینه آن صورت نگرفته و به شدت فرسوده شده، به گونه ای که قسمت‌هایی از آن ریزش‌هایی داشته است.

رجبی دوانی با بیان پیگیری‌های صورت گرفته برای تامین بودجه این بنیاد گفت: تاکنون اقدام ما به نتیجه نرسیده است. درزمان دولت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی اقدام کردیم و در اسفند سال گذشته جلسه‌ای با ایشان داشتم که شهید رئیسی، معاون اجرایی خود را مامور پیگیری کرد. محسن منصوری معاون اجرایی دولت قبل در اواخر فرودین دیداری از بنیاد داشت و قول قطعی داد که هزینه بهای مرقد و مرمت ساختمان را پرداخت کنند ولی شهادت رئیسی باعث شد این مساله متوقف بماند و پیمانکار نیز حق داشت که کار را متوقف کند.

وی ادامه داد: ما بعد از این که محمد مخبر سرپرستی ریاست جمهوری را به عهده گرفت، نامه‌ای نوشتیم و موضوع را اعلام کردیم. آقای مخبر نیز به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور اقدام داد ولی با این که هنوز یک ماه تا پایان عمر دولت باقی مانده بود، سازمان برنامه در آن زمان اقدامی نکرد.

رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان این که طبق نظر کارشناسان حداقل ۶ میلیارد تومان برای ساخت مرقد شهید گمنام برآورد شده، افزود: رئیس شرکت رایسکو که یک هلدینگ (شرکت نگهدار) خصوصی است، ضمن بازدیدی از بنیاد هزینه بنای مرقد را تقبل کرد و کار ادامه یافت که قسط اول را به پیمانکار پرداخت کرد ولی با توجه به مشکلات مالی که بوجود آمد، آن ها نیز نتوانستند قسط‌های بعد را پرداخت کنند.

وی با اشاره به استقبال مردم از مزار شهید گمنام در بنیاد ایرانشناسی گفت: من شرمنده مردم منطقه هستم. چون تا قبل از این که شروع به ساخت مرقد کنیم، برنامه‌هایی همچون دعای کمیل برگزار می‌شد ولی این فعالیت‌ها را متوقف کردیم تا ساخت و ساز ادامه پیدا کند.

رجبی دوانی افزود: بنای بنیاد نیز نیاز به ترمیم اساسی دارد. چون ترمیمی که انجام دادیم، تقریبا یک دهم آن چیزی است که باید انجام شود. البته رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه (سیدحمید پورمحمدی) گفته‌اند که دغدغه بنیاد را دارند و یاری خواهند کرد و ما بیش از یک ماه پیش مکاتبه کردیم و منتظر حضور رئیس این سازمان برای بازدید از بنیاد هستیم.

وی درباره رعایت تشریفات قانونی در بازسازی ساختمان بنیاد و ساخت یادمان شهید گمنام در پاسخ به ایرنا گفت: زمانی می‌توان تشریفات قانونی را انجام داد که بودجه‌ای به مرمت اختصاص داده شده باشد. بنابراین اگر بودجه‌ای نباشد، نمی‌توان قرارداد بست. چون برای دولت تعهد و دین ایجاد کرده‌ایم ولی از طرف دیگر نمی‌توان شاهد تخریب ساختمان بود و نمی‌توان مرقد شهید را رها کرد. البته طبق اساسنامه بنیاد می‌توانیم هدایای مردمی را دریافت کنیم و در قالب ترک تشریفات نیز می‌توانیم قرارداد ببندیم.

رجبی دوانی همچنین به وضعیت برخی آثار هنری مانند نقاشی و همچنین وسایل گرمایشی و سرمایشی این بنیاد اشاره کرد و گفت: ساخت بنای بنیاد از سال ۱۳۸۱ شروع شد و سال ۸۵ به پایان رسید. مرحوم حسن حبیبی معاون اول وقت ریاست جمهوری به دلیل علاقه‌ای که به معماری سنتی و مدرن داشت، در ساخت این بنا از کاشی‌کاری‌ها و پنجره‌هایی به سبک معماری قدیم استفاده کرد. در واقع برای ساخت بنیاد هزینه شد ولی برای نگهداری آن فکری نشده است.