مشهد - ایرنا - رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: مناطق آزاد تجاری کشور باید به سمت افزایش صادرات حرکت کنند.

به گزارش ایرنا، سید امیر برهانی نائینی عصر سه شنبه در آیین آغازین هشتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری و توانمندی های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان در مشهد با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های صادراتی باید مداوم و با زمان بندی دقیق برگزار شود، افزود: نگاه ویژه به مناطق آزاد تجاری در نمایشگاه ها مورد توجه است زیرا این مناطق باید تولید محور و صادرات محور باشند.

وی بیان کرد: در مناطق آزاد طی این سالها عموما تراز تجاری منفی بوده است یعنی آنکه بیشتر وارد کننده بوده اند و این نشان از عدم تحقق اهداف دارد.

وی گفت :حدود ۲ و ۲ دهم میلیارد دلار مجموع صادرات مناطق آزاد تجاری و نزدیک ۴ میلیارد دلار واردات این مناطق بوده است که این خود بیانگر تراز منفی آنهاست.

وی تاکید کرد: باید با برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصت و راهکار فراهم شود تا برای صادرات کالاها از مناطق آزاد تجاری جذابیت ایجاد شود ضمن اینکه فرصت های سرمایه گذاری در این مناطق معرفی شود.

وی با اشاره به توافقات تجاری متعددی که ویژه مناطق آزاد انجام شده است، بیان کرد : باید از این توافقنامه ها برای تحقق اهداف بهره برد ضمن اینکه حرکت های نظام‌مند مالی نیز در این مسیر مهم است.

وی بیان کرد : موفقیت کشورهای منطقه در زمینه سرمایه گذاری به دلیل تامین زیرساختهای مورد نیاز و پیش بینی بیمه در این حوزه است که از جمله آنها کشور ترکیه است.

وی گفت :توضیح خدمات صندوق ضمانت صادرات در قالبهای نمایشگاهی دقیقا با هدف معرفی است.

وی گفت : از جمله خدمات این صندوق، بیمه سرمایه گذاری است و در این راستا قادریم اصل و سود سرمایه گذاران خارجی را بیمه کنیم و عملا این صندوق تمام ریسک های اقتصادی و سیاسی را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: در بسیاری کشورها هنوز بازار هدف ناشناخته است از جمله عراق و افغانستان از اینرو حاضریم کالاهای صادراتی به این کشورها را بیمه کنیم.

وی گفت: این صندوق در ۲۰ استان کشور دارای نمایندگی است و حمایت از سرمایه گذاران را در دستور کار دارد.