تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی.جی.تی‌.ان» چین، گروه بریکس را راه‌حل نوین برای پرکردن خلاهای جهانی در بحران غزه خواند چرا که به گفته وی، نهادهای بین‌المللی به دلیل نگاه‌های بلوکی برخی کشورهای عضو به جنایات رژیم صهیونیستی، عملا نتوانستند مانع از جنایات این رژیم شوند.

به گزارش ایرنا، محسن بختیار سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری سی.جی.تی‌.ان چین عنوان کرد: امروزه ما کشتار بیش از ۵۰ هزار نفر مردم غیرنظامی اعم از زن و کودک فلسطینی را در مقابل چشم جهانیان و بی عملی ساختارها و سازمان‌های بین المللی در مقابل این جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه «انفعال و عدم پاسخ به جنایات رژیم اسرائیل باعث جری‌تر شدن این رژیم و سودای حمله به لبنان شده است»، افزود: نهادهای بین‌المللی به دلیل نگاه‌های بلوکی برخی کشورهای عضو به جنایات رژیم صهیونیستی، عملا نتوانستند مانع از این نسل‌کشی شوند.

بختیار ادامه داد: وقتی مکانیسم‌های فعلی دچار نگاه‌های بلوکی می‌شوند باید برای ایجاد مکانیسم‌های مبتنی بر عدالت و وجدان بشریت و نیز کارآمد در جلوگیری از مناقشات بین‌المللی چاره‌ای اندیشید تا عدالت و صلح بین‌المللی را از چنگال نگاه‌ها و رفتارهای بلوکی خارج کرد.

سفیر ایران افزود: به نظر می‌رسد بریکس با ظرفیت عظیمی که دارد بتواند خلاهای نگاه بلوکی به روابط بین الملل را پر کند.

بختیار همچنین درباره حضور کشورهای تازه عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران در نشست امسال بریکس، اظهار داشت: در نشست سال گذشته این گروه در آفریقای جنوبی، پذیرش عضویت ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی اعلام شد و در سال جدید این کشورها به عضویت درآمدند و تعداد اعضا به ۱۰ کشور افزایش یافت. همچنین اخبار غیررسمی از تمایل ۳۰ کشور دیگر برای عضویت در این نهاد بین المللی حکایت دارد.

وی افزود: درحال حاضر جهان با بحران انسانی و رکود اقتصادی سنگین مواجه شده و نظام بین‌الملل و ترتیبات آن هم نتوانسته به آنها پاسخ مثبت بدهد.

سفیر ایران در پکن با بیان اینکه خطر تشدید بحران نیز وجود دارد، تصریح کرد: طبیعی است که کشورهای جنوب به وضعیت فعلی و ساختار ناعادلانه نظام بین الملل معترض و به‌دنبال ایجاد مکانیسم‌های عادلانه‌تری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، مالی و ... باشند.

محسن بختیار همچنین در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: گروه بریکس به ویژه با عضویت اعضای جدید، ماحصل این نگاه است و این سازوکار مهم باید به این انتظارات در عمل پاسخ مثبت بدهد تا هم اهمیت خود را حفظ کند و هم بتواند باعث رضایتمندی و توسعه کشورهای جنوب شود.

به گزارش ایرنا، گروه بریکس سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد. سپس جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دی‌ماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند.
اجلاس شانزدهم سران بریکس، نخستین نشست سران این گروه است که با حضور رسمی ایران به عنوان عضو تمام عیار برگزار می‌شود. دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران دیروز تهران را برای شرکت در نشست سران بریکس در کازان روسیه ترک کرد.