اراک - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: دولت چهاردهم با وجود اینکه در مرحله تغییر و تحول بود اما با تلاش شبانه‌روزی لایحه بودجه سال آتی را تنظیم و تقدیم مجلس کرد و نکته بارز این لایحه یکپارچگی آن است.

به گزارش ایرنا، نوربخش عسکری روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی در سالن پیامبر اعظم (ص) سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی، در اراک، افزود: سال‌های گذشته بودجه هدفمندی یارانه‌ها در بودجه دولت لحاظ نمی‌شد و خارج از بودجه بود اما برای لایحه جدید یکپارچگی صورت گرفت که کار بزرگی است.

عسکری اظهار کرد: تمام بخش‌های بودجه ۱۴۰۴ دارای شناسه است و قابلیت رصد دارد و هدف دولت این است که بودجه به ذی‌نفع نهایی برسد و هوشمندسازی بودجه هم در این لایجه لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی‌های مختلف از جمله پول گندم، همسان سازی حقوق بازنشستگان و پاداش پایان خدمت به صورت واقعی در لایحه لحاظ شده و امید است در سال آتی کسری بودجه بیش از ۸۵۰ هزار میلیارد تومانی امسال رخ ندهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هشت و نیم درصد از تولیدات اقتصادی این استان در بخش کشاورزی، ۴۹ درصد صنعت و معدن و ۴۲ ونیم درصد در بخش خدمات است.

عسکری اظهار کرد: ایران یک و شش صدم درصد از جمعیت دنیا را با رتبه ۱۷ دارد و سهم شاغلان بخش کشاورزی کشور ۲۶ درصد است.

وی بیان کرد: استان مرکزی با ۲ و ۶ دهم درصد، رتبه ۱۹ ارزش افزوده بخش کشاورزی را داراست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: تولیدات ۱۱ محصول زراعی، باغی دامی این استان جزو ۱۰ استان برتر کشور است.

عسکری عنوان کرد: ۷۹ درصد از فعالان کشاورزی استان مرکزی در بخش زراعت و باغداری فعالیت دارند.

وی گفت: استان مرکزی شهره صنعتی دارد اما در بخش کشاورزی نیز از پتانسیل‌های زیادی برخوردار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اضافه کرد: این استان در زمینه مساحت زیر کشت گلخانه رتبه پنجم، تولید گل و گیاه‌هان زینتی رتبه دوم، تولید گاو و گوساله رتبه هفتم و تولید شیر در گاوداری‌های صنعتی رتبه دهم را دارد.

عسکری اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه، رشد سالانه پنج و نیم درصدی برای بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش معدن، هشت و نیم درصد در بخش صنعت، ۹ درصد در بخش ساختمان، ۱۱ درصد در بخش ارتباطات و ۶ و نیم درصد در سایر خدمات هدفگذاری شده است.

وی گفت: امنیت غذایی، دسترسی آسان به مواد غذایی برای مردم است و این مهم همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: دستور اجرای ششمین سرشماری عمومی کشاورزی کشور، اول شهریورماه امسال از سوی رئیس جمهور اعلام و مقرر است این مهم از ۱۲ آبان ماه جاری در راستای نیاز سنجی بخش کشاورزی، سطح زیر کشت، میزان مصرف، تولید، صادرات، نیاز واردات و سایر موارد مرتبط با این بخش آغاز شود.

عسکری گفت: این مهم ششمین سرشماری عمومی کشاورزی کشور است که با حضور ۲۹۰ نفر آمارگیر و عوامل اجرایی، همزمان با سراسر کشور به مدت ۴۵ روز در استان مرکزی برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها در برگزاری هرچه بهتر این سرشماری نقش موثری دارند و انتظار است در راستای اطلاع‌رسانی دقیق همه تلاش خود را به کار گیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: کلاس‌های آموزشی ویژه ششمین سرشماری عمومی کشاورزی این استان از هفتم مهر امسال آغاز و تاکنون ۲ دوره برگزار شده و سومین دوره نیز از امروز ( چهارشنبه) آغاز می‌شود.

عسکری با بیان اینکه اولین سرشماری کشاورزی ایران در سال ۱۳۵۲ و آخرین آن در ۱۳۹۳ برگزار شده، تاکید کرد: همه تلاش‌ها در استان مرکزی برای برگزاری این سرشماری به کار گرفته شده است.

وی در قسمتی دیگر از سخنانش گفت: فصل‌نامه تخصصی گفتمان پیشرفت استان مرکزی برای نخستین‌بار به شکل الکترونیکی منتشر شده است.

اول آبان به عنوان روز آمار و برنامه‌ریزی نامگذاری شده است.