یاسوج - ایرنا- مردم کهگیلویه و بویراحمد که ۳۱ روز پاییزی در انتظار بارش رحمت الهی بودند با بارش باران در بیشتر مناطق استان خوشحال شدند.

به گزارش ایرنا،بسیاری از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی به ویژه دیم کاران که برای بارش باران و زیر کشت بردن مزارع خود لحظه شماری می کردند با بارش نخستین باران پاییزی خوشحال و سپاسگذار خالق یکتا شده اند.

جامعه ۱۱ هزار خانواری عشایر کهگیلویه و بویراحمد که بارش باران افزون بر طراوت هوا به علت سبز شدن مراتع و تامین علوفه علوفه و تقویت آب چشمه برایشان بسیار مهم است از این بارندگی مسرور شدند.

این بارندگی همچنین گرد و خاک ناشی از باد و ریزگردهای پاییز امسال در برخی مناطق گرمسیری استان را شست و هوا را طراوت بخشید.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین باران شب گذشته تاکنون در منطقه منصورخانی کاکان و شهر باشت به میزان ۹ و۹.۳ گزارش شده است.

ولی بهره مند بیان کرد: این سامانه همچنین در تنگ سرخ هفت، وزگ ۶، سینه نمک ۱.۵ ، قلعه رییسی یک، یاسوج فرودگاه نیم میلیمتر لیکک سه دهم میلیمتر، دهدشت ۲ دهم، دولت آباد یاسوج ۱.۲، مارگون ۱.۸ و کالوس یک میلیمتر باران داشته است.

وی با اشاره به اینکه این بارندگی تا روز جمعه چهارم آبان ماه ادامه دارد تصریح کرد: احتمال آبگرفتگی محلی در دامنه ها و ارتفاعات به صورت محدود،امکان خسارت به سازه های موقت و محصولات کشاورزی،ریزش سنگ و رانش کوه از اثرات پیش بینی شده در پی ورود این سامانه به استان است.

بهره مند با اشاره به اینکه کاهش محسوس دمای هوای حداقل و جداکثر از اثرات این سامانه است خاطرنشان کرد: میزان کاهش دما بین پنج تا ۹ درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.

وی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین گردشگران خواست تا در مدت زمان فعالیت سامانه یاد شده از توقف در بستر و حاشیه رودخانه ها خودداری کرده و درباره عبور از رودخانه ها و همچنین انجام فعالیت های کوهنوردی احتیاط کنند.

بهره مند عنوان کرد: خودداری از چرای دام در بستر رودخانه ها،اطمینان از استحکام سازه های موقت،پرهیز از محلول پاشی و سم پاشی باغستان ها و انتقال محصولات برداشت شده به محل های دارای سقف از دیگر توصیه ها برای کاهش میزان خسارت های احتمالی پدیده های جوی چند روز آینده است.