اردبیل - ایرنا - روابط عمومی شرکت گاز استان اردبیل با انتشار توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از مرگ خاموش ناشی از گازگرفتگی و همچنین شیوه‌های رعایت دمای رفاه، همکاری مجدانه مشترکان را خواستار شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت گاز استان اردبیل، رعایت نکات ایمنی برای سلامت مشترکان و رعایت مصرف بهینه انرژی در فصول سرد سال ضروری است و همکاری مشترکان در خصوص توصیه های زیر می‌تواند ضمن حفظ سلامتی افراد، به پایداری شبکه توزیع کمک گند.

استفاده از بخاری گازی در اتاق های کمتر از ۱۲ متر مربع زیربنا و همچنین کارگذاشتن هر گونه وسیله گاز سوز در داخل حمام ممنوع است.

هر وسیله گاز سوز نظیر بخاری و آبگرمکن باید دودکش مجزا و مناسب داشته باشد و عبور دودکش از فضای داخلی و سقف کاذب حمام ممنوع است و مشترکان باید قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی از باز بودن مسیر دودکش ها مطمئن باشند.

در پشت بام خانه‌ها حتما از کلاهک مناسب و بخصوص H شکل برای دودکش استفاده شود و به صورت مداوم از کلاهک دودکش بازرسی شود و انتهای دودکش‌ها باید از سطح بام یک متر بالاتر و از دیوارهای جانبی سه متر دورتر باشد.

استفاده از کباب پز، اجاق گاز و پلوپز گازی به عنوان وسیله گرمایشی در محیط های بسته، غیرمجاز و خطرناک است و حداکثر طول شیلنگ وسایل گاز سوز ۱۲۰ سانتی متر باشد و از بست های فلزی برای محکم نمودن محل اتصال شیلنگ استفاده شود و نشتی گاز با کف صابون آزمایش گردد.

راهکارهای رعایت دمای رفاه

دمای رفاه در محیط های بسته از ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد تعریف شده و لازم است با رعایت این دما از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم و این رفتار به یک فرهنگ نهادینه شده تبدیل شود.

یکی از راهکارهای رعایت دمای رفاه، قرار دادن دماسنج در اتاق و تنظیم دمای رفاه در زمستان است و در ساختمان های اداری نیز با راه اندازی سیستم هوشمند می توان حداقل ۱۰ ساعت و به عبارتی ۱۵ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کرد.

عایق بندی حرارتی لوله های رفت و برگشت، استفاده از مشعل های استاندارد و نصب شیرهای رادیاتور مناسب از شیوه‌های عملی صرفه جویی در مصرف سوخت است.

خاموش کردن سیستم گرمایشی ساختمان های دولتی و غیردولتی، یک ساعت مانده به پایان وقت اداری و کار، موجب صرفه جویی می شود و امکان گازرسانی به سایر هموطنان را میسر می سازد.

یکی دیگر از راهکارهای صرفه جویی در مصرف گاز، خاموش کردن موتورخانه ها و وسایل گرمابخش در ایام تعطیل است که باید مورد توجه و کنترل مسئولان ادارات قرار گیرد.

به گزارش ایرنا ، مجموع مشترکان گاز در استان اردبیل در بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی بیش از ۵۵۵ هزار و ۶۶۲ مشترک و شمار مشترکان صنعتی مستقل و بزرگ یک هزار و ۸۰۵ مشترک است و یکی از بزرگترین گلخانه‌های تولید محصولات کشاورزی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در شمال استان اردبیل در حال تکمیل شدن است.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده و بخش‌های مرکزی و جنوبی آن سردسیر است.