اردبیل - ایرنا - معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل گفت: ۱۰ هزار و ۴۵۵ فرد نیازمند توانبخشی در این استان شناسایی و برای اشتغالزایی آنها ۳۰ صندوق مالی خرد ایجاد شد و ۴۵۸ نفر هم از تسهیلات صندوق‌ها برخوردار شدند.

رضا محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حوزه توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی و شهری، شناسایی افراد نیازمند توانبخشی با تلاش تسهیلگران اداره کل بهزیستی انجام می‌گیرد.

وی افزود: تعداد معلولان زیرپوشش بهزیستی در استان ۲۷ هزار و ۳۱۵ نفر است که ۱۹ هزار و ۱۹۷ نفر از آنها از خدمات مستقیم بهزیستی یعنی مستمری ماهانه و بقیه از خدمات غیرمستقیم این سازمان نظیر کمک هزینه مدرسه و دانشگاه برخوردار هستند.

وی ادامه داد: جامعه معلولان استان در تقسیم‌بندی به نوع معلولیت‌ها به طور تقریبی ۱۰ هزار و ۶۴۰ نفر معلول جسمی حرکتی، سه هزار و ۷۰۰ نفر معلول بینایی، سه هزار و ۸۸۰ نفر معلول شنوایی، صوتی و گفتاری، ۲ هزار و ۵۴۰ نفر معلول روانی مزمن و تعدادی معلول ذهنی را شامل می‌شود.

محمدی تصریح کرد: معلولان متقاضی خدمات مستقیم و غیرمستقیم بهزیستی ابتدا به کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت معرفی و پس از تایید در کمیسیون به تناسب نوع و شدت معلولیت از خفیف تا خیلی شدید از کمک‌ها و خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

راهیابی ۱۲ معلول برگزیده مسابقات بومی محلی به رقابت‌های ملی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل گفت: در حوزه ترویج نشاط و بازی‌های بومی محلی برای جامعه هدف، اقدامات خوبی انجام شده ، طوری که مسابقات ورزشی بومی محلی در تابستان امسال با همکاری دستگاه‌های مرتبط با شرکت ۷۰۰ نفر در شهرستان‌ها برگزار و مرحله استانی این رویداد مهم در سالن ورزشی رضازاده مرکز اردبیل اجرا شد.

محمدی اظهار کرد: ۶۸ نفر در مرحله استانی مسابقات بومی محلی رقابت کردند و در نتیجه ۱۲ نفر شامل ۶ زن و ۶ مرد به رقابت‌های کشوری این دوره از مسابقات بابلسر معرفی

شدند.

رضا محمدی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل

بهره‌مندی ۹۴۸ نفر از خدمات مناسب‌ سازی محیط زندگی و وسیله نقلیه

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل گفت: مناسب‌ سازی اماکن با وضعیت جسمی معلولان، شامل دو بخش اماکن عمومی و محیط زندگی و وسیله نقلیه معلولان می‌شود که در بخش نخست یعنی مناسب سازی اماکن عمومی، دستگاه‌های متولی مجری طرح هستند و بهزیستی به عنوان دبیرخانه کمیته مربوطه فعالیت می‌کند اما در بخش دوم یعنی مناسب سازی محیط زندگی و وسایط نقلیه معلولان، بهزیستی کارهای لازم را انجام می‌دهد.

محمدی افزود: در این حوزه طی یک سال اخیر برای ۹۴۸ نفر خدمات مناسب سازی محیط زندگی و وسیله نقلیه ارائه شد و در حوزه تامین کمک هزینه دانش‌آموزان و دانشجویان زیرپوشش نیز یک هزار و ۴۶۵ دانش‌آموز و ۱۸۲ دانشجو از کمک هزینه بهزیستی استفاده می‌کنند.

فعالیت ۶۷ مرکز روزانه و شبانه‌روزی بهزیستی

او ادامه داد: مراکز توانبخشی بهزیستی شامل مراکز روزانه و شبانه‌روزی است و در این استان ۲۸ مرکز روزانه از ساعت هشت تا ۱۳ فعال بوده و یک هزار و ۵۲۰ نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند هستند و این افراد بیشتر آموزش پذیر محسوب می‌شوند.

وی افزود: ۳۹ مرکز توانبخشی شبانه‌روزی نیز در استان فعال است که یک هزار و ۴۵۰ نفر از خدمات آن برخوردار هستند و این قبیل افراد اغلب از ناحیه مراجع قضایی یا شهرداری‌ها معرفی می‌شوند یا افرادی هستند که خانواده‌ها به لحاظ مشکلات خاص افراد، قادر به نگهداری آنها نیستند.

محمدی تصریح کرد: در حوزه بیماران روانی مزمن نیز در استان اردبیل پنج مرکز با ظرفیت گنجایش هر کدام ۵۰ نفر دایر است که چهار مرکز در اردبیل و یک مرکز در شهرستان پارس‌آباد را شامل می‌شود و این مراکز در واقع به بخش خصوصی واگذار شده و بهزیستی ناظر آنهاست.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به این که متاسفانه شمار معلولیت‌های روانی مزمن در استان اردبیل رو به افزایش است ، علت آن را مشکلات اقتصادی، خانوادگی، اعتیاد ، اضطراب و نظایر آن دانست و افزود: ایجاد نشاط اجتماعی و رفع دغدغه‌های معیشتی و شغلی می‌تواند چاره‌ساز باشد.

محمدی تصریح کرد: در قبال نگهداری هر معلول روانی مزمن در مراکز نگهداری یاد شده هر ماه ۶۰ میلیون ریال یارانه از سوی بهزیستی به مراکز پرداخت می‌شود و در خصوص سالمندان نیز فرهنگ مردم استان به گونه‌ای است که از واگذاری سالمندان قادر به انجام کارهای شخصی به بهزیستی خودداری و گاهی برخی سالمندانی که زمین‌گیر و محتاج دیگران شده‌اند را به مراکز بهزیستی معرفی می‌کنند.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.