تهران- ایرنا- برگزاری شصتمین اجلاس معاونان پژوهشی و فناوی و آموزشی، آغاز ثبت‌نام ازدواج دانشجویی و وام‌های دانشجویی، دستور رئیس‌جمهوری برای پیگیری مشکلات داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری و آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۴ از مهم‌ترین رویدادهای واپسین روزهای مهرماه و نخستین روزهای آبان ماه در حوزه آموزش عالی بود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، تکاپور در روزهای آغازین دومین ماه پاییز دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ادامه داشت. در این ایام دو اجلاس سراسری معاونان پژوهشی و فناوری و آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برگزار شد. ثبت‌نام برای دریافت وام‌های دانشجویی و ازدواج دانشجویی آغاز شد و در این بین سخنگوی دولت از دستور رئیس‌جمهوری برای پیگیری مشکلات داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد.

شناسایی دقیق استعدادهای برتر از راهبردهای بنیاد ملی نخبگان است

آیین استقبال از دانشجویان ورودی‌ ۱۴۰۳ با عنوان «شریف سلام» روز شنبه (۲۸ مهرماه) با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، برخی از معاونان و مدیران دانشگاه، دانشجویان نو ورود و خانواده‌های آن‌ها در سالن استاد جباری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

سعید خدایگان قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در این مراسم با بیان اینکه درهای بنیاد به روی همه دانشجویان باز است، عزم جدی در شناسایی دقیق و کامل استعدادهای برتر و حمایت معنی‌دار از نخبگان را از برنامه‌های راهبردی این بنیاد ذکر کرد.

نوآوری محققان دانشگاه تهران برای کاستن تخریب میکروپلاستیک‌ها بر خاک

میلاد میرزایی امینیان، دانشجوی دانشگاه تهران در پژوهش رساله دکتری خود که با راهنمایی مهدی شرفا و احمدعلی پوربابائی، استادان دانشکده علوم و مهندسی خاک دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران انجام شده، راهکاری برای کاهش آسیب میکروپلاستیک‌ها به خاک معرفی کرده است.

مطالعه اخیر محققان دانشگاه تهران نشان می‌دهد با استفاده از یک نوترکیب زیستی، می‌توان آسیب پلاستیک‌های پلی‌اتیلنی به خاک را کاهش داد.

تایج این مطالعه به تازگی در نشریه Ecotoxicology and Environmental Safety منتشر شده و از طریق پیوند زیر در دسترس قرار گرفته است:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S۰۱۴۷۶۵۱۳۲۴۰۰۸۸۱۹?via%۳Dihub

قدردانی انجمن‌های فیزیک پزشکی از دستاوردهای علمی استاد دانشگاه تربیت مدرس

فدراسیون انجمن‌های فیزیک پزشکی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه (AFOMP) متشکل از انجمن‌های ۱۸ کشور و با قریب به ۱۰ هزار عضو،‌ دکتر حسین مزدارانی عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی را از بین بیش از ۴۰ نامزد معرفی شده در سال جاری برای جایزه دستاورد علمی طول عمر (Lifetime Achievement Award) به پاس بیش از ۳۰ سال فعالیت تحقیقاتی و گسترش علم رادیوبیولوژی در ایران و کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزید.

این جایزه در اختتامیه بیست و چهارمین کنگره فیزیک پزشکی آسیا اقیانوسیه (AOCMP) و بیست و دومین کنگره فیزیک پزشکی کشورهای جنوب شرق آسیا (/ South East Asian Federation of Organizations for Medical Physics SEACOMP) به وی اهدا شد.

استاد پژوهشگاه رویان برنده رقابت شتاب‌دهنده بانوان در حوزه پزشکی بریکس شد

در مراسم پایانی رقابت «شتاب‌دهنده بانوان در حوزه مراقبت سلامت و پزشکی بریکس» که از هفده تا بیست اکتبر ۲۰۲۴ میلادی ( ۲۶ تا ۲۹ مهرماه) در شهر مسکو برگزار شد، دکتر مرضیه ابراهیمی، عضو هیأت علمی و مدیر اداره راهبری پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان از سوی اتحادیه کسب و کار زنان بریکس، به عنوان یکی از برگزیدگان با ایده پزشکی و شرکت با فعالیت خلاق پزشکی که در مسیر توسعه پایدار گام نهاده، معرفی و تجلیل شد.

تجلیل از دانش‌آموختگان پیشکسوت دانشگاه شریف پس از ۴۰ سال

گردهمایی بزرگ فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف همراه با بزرگداشت چهلمین سال فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان دوره یازدهم (ورودی سال ۱۳۵۵)، روز شنبه (۲۸ مهرماه) با حضور فارغ‌التحصیلان پیشکسوت این دانشگاه در محل سالن استاد جباری برگزار شد.

در یازدهمین گردهمایی بزرگ سالانه دانش‌آموختگان از ۳۵۸ فارغ‌التحصیل پیشکسوت دانشگاه صنعتی شریف تجلیل شد.

نام‌نویسی در آزمون کارشناسی‌ارشد ۱۴۰۴ تا دوم آبان تمدید شد

ثبت نام داوطلبان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد از ۲۲ مهر آغاز شد و قرار بود تا ۲۸ مهرماه خاتمه یابد اما طبق اعلام معاون آزمون‌های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مهلت ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۴ و سی‌امین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور تا دوم آبان تمدید شد.

سرپرست پارک‌های علم و فناوری خراسان‌جنوبی و گیلان منصوب شدند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه (۲۹ مهرماه) در احکام جداگانه‌ای «سید علیرضا ذوالفقاری» را به عنوان سرپرست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی و «امیر ملک‌پور» را به عنوان سرپرست پارک علم و فناوری گیلان منصوب کرد.

ملک‌پور (۱۳۶۱ رشت) دانش آموخته دکترای سازه های آبی از دانشگاه تبریز و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی آب دانشگاه گیلان است. از ملک‌پور ۵۴ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی و مجلات علمی و پژوهشی داخلی منتشر شده است. وی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری گیلان بوده است و مسئولیت دبیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار گیلان را به مدت ۵ سال برعهده داشته است.

افزایش همکاری دانشگاه علامه‌ طباطبائی و انستیتو ریاست جمهوری در روسیه

دانشگاه علامه‌ طباطبائی و انستیتو ریاست جمهوری در روسیه در حاشیه گردهمایی اتحادیه دانشگاه‌های بریکس در مسکو که برای نخستین بار با حضور روسای پنج دانشگاه ایرانی برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری علمی با هدف ترویج و گسترش همکاری علمی میان دو طرف در حوزه علوم انسانی و اجتماعی امضا کردند.

آغاز ثبت‌نام بیست‌و هفتمین دوره ازدواج دانشجویی

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی روز یکشنبه (۲۹ مهرماه) در نشست خبری از آغاز فرآیند بیست و هفتمین دوره ازدواج دانشجویی در قالب طرح "همسفر تا بهشت" و برنامه‌ریزی لازم برای اعزام ۳۰ کاروان متشکل از ۳۵۰ زوج به مشهد مقدس خبر داد.

مهلت ثبت‌نام زوج‌های دانشجو از ۵ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳ خواهد بود، از ۲۶ آبان تا ابتدای ماه مبارک رمضان ۳۰ کاروان هر کاروان متشکل از ۳۵۰ زوج دانشجویی به مشهد مقدس اعزام می‌شوند. دانشجویان دانشگاه‌های مختلف متقاضی برای ثبت نام ازدواج دانشجویی در طرح همسفر تا بهشت می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی مربوطه به نشانی اینترنتی ezdevaj.nahad.ir مراجعه کنند.

شهید سنوار با شهادت حماسی خود الگوی همه‌ رهبران مبارز راه آزادی در جهان شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی به مناسبت شهادت یحیی سنوار (رئیس دفتر سیاسی حماس) تأکید کرد: شهادت حماسی این شهید او را به الگویی برای مبارزان راه آزادی در جهان تبدیل کرد و برگ زرین دیگری بر تاریخ مقاومت مردم فلسطین و غزه، که امروز دانشگاهی برای تمرین مقاومت و مبارزه برای آزادی و استقلال است.

حسین سیمایی صراف به نمایندگی از جامعه بزرگ دانشگاهیان ایران اسلامی شهادت مجاهد قهرمان، فرمانده «یحیی سنوار» را به همه پشتیبانان جبهه مقاومت، به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم مبارز و قهرمان فلسطین و غزه تسلیت گفت و برای پیروزی جبهه مقاومت در برابر رژیم ظالم و اشغالگر صهیونیستی، آرزوی پیروزی کرد.

آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۴

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور روز یکشنبه (۲۹ مهرماه) اعلام کرد متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۴ در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی همچنین دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در آزمون مذکور ثبت‌نام و شرکت کنند.

ثبت‌نام برای آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۴ از روز یکشنبه ۲۹ مهرماه آغاز شده و روز شنبه پنجم آبان ماه پایان می‌یابد. ثبت‌نام فقط به صورت اینترنتی و از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org انجام خواهد پذیرفت.

طبق اعلام سازمان سنجش از روز ۲۹ مهرماه تا دوم آبان ماه بیش از ۳۸۰ هزار نفر از ۲۲ مهر برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ ثبت‌نام کردند.

بررسی چالش‌های مهاجرت دانش‌آموزان

جلسه هیات اندیشه‌ورزی میز مهاجرت ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز یکشنبه (۲۹ مهرماه) با موضوع بررسی مهاجر فرستی و مهاجرپذیری دانش‌آموزان و مدارس بین‌المللی فعال در کشور با حضور معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی، دبیر میز تخصصی مهاجرت و نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت کشور (مرکز امور اتباع و مهاجرین)، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد ملی نخبگان، جامعة المصطفی العالمیه و شورای تخصصی حوزوی و مرکز مطالعات راهبردی شورای عالـی انقـلاب فـرهنـگی، برگزار شد.

در این جلسه بر نقش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از منظر نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سایر اسناد بالادستی، در راهبری تصویب بسته‌های سیاستی مورد نیاز، تأکید شده و همچنین مقرر شد هر یک از محورهای اصلی این جلسه با مشارکت فعال دستگاه‌های مرتبط در جلسات آتی، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

درخشش دانشجویان شریف در مسابقات بین‌المللی طراحی هواپیمای انگلیس

دو تیم متشکل از دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف با نام‌های ShadX-Tishtrya و ShadX-The Sky Vanguards به سرپرستی دکتر سید محمدباقر ملائک با شرکت در مسابقات طراحی هواپیمای انجمن هوانوردی سلطنتی (RAeS) توانستند با ارائه طرح‌های نوآورانه خود مقام‌های اول و سوم را از آن خود کنند.

پیش از این نیز تیم طراحان هواپیمای دانشجویان شریف در مسابقات بین‌المللی طراحی هواپیمای سبک ۲۰۲۲-۲۰۲۱، موفق به کسب مقام سوم این مسابقات شدند.

دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری مشکل داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت روز دوشنبه در صفحه شخصی خود در پیام‌رسان ایکس نوشت: در مورد مشکل به‌وجود آمده برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری، رئیس‌جمهوری آقای دکتر پزشکیان دستور پیگیری داده‌اند.

بر اساس اطلاعات دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۴، پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه (آموزش رایگان) آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ و آزمون دکتری ۱۴۰۳ چه در دانشگاه یا موسسه قبولی ثبت‌نام کرده و چه ثبت‌نام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در آزمون سال ۱۴۰۴ را ندارند. این موضوع پس از آن اعلام شد که زمان ثبت‌نام قطعی پذیرفته‌شدگان این مقاطع در دانشگاه و موسسات آموزش عالی دیگر پایان یافته بود.

آغاز ثبت‌نام وام‌های دانشجویی از اول آبان ماه

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، از آغاز نام‌نویسی برای انواع وام‌های دانشجویی از اول آبان ماه خبر داد و گقت: این وام‌ها نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی مبلغ وام تحصیلی دانشجویان، پیش از این، هفت میلیون تومان بود که اکنون به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و وام ضروری نیز تا ۲۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

کتابخانه و سایت رایانه پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی افتتاح شد

سایت رایانه و کتابخانه پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی روز دوشنبه (۳۰ مهرماه) به مناسبت هفته تربیت‌بدنی و ورزش، جهت استفاده دانشجویان پژوهشگاه با حضور زهرا سلمان رئیس پژوهشگاه به بهره‌برداری رسید.

فراخوان نخستین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاست‌گذاری فرهنگی منتشر شد

به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخستین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاست‌گذاری فرهنگی فراخوان خود را برای حضور پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگی منتشر کرد.

آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این کنفرانس تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۳ تعیین شده است و ۸ آذرماه نیز نتایج داوری‌ها اعلام خواهد شد.

نخستین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاست‌گذاری فرهنگی توسط اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور و ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ۱۴ آذرماه امسال برگزار می‌شود.

معارفه رئیس جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت علوم

مراسم معارفه حجت الاسلام سید مهدی ساداتی نژاد به عنوان رئیس جدید دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه (۳۰ مهرماه) با حضور حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

وزیر علوم در این مراسم تاکید کرد: ما در دانشگاه‌ها با نسلی مواجهیم که مطالبات و فرهنگ خاصی را دارد، باید در این زمینه عالِم به زمان باشیم و به خوبی مخاطب‌شناسی کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: جهت دهی به علم و عالم در آموزش عالی کشور کار اساتید دانشگاه است و تمام استادان رشته‌های تخصصی در حال انجام فعالیت‌های خود برای تحقق این امر مهم هستند.

تقویت همکاری‌های دانشگاه امیرکبیر با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی-کاربردی و مشارکت در اجرای طرح‌های پژوهشی منعقد کرد.

فاهمﻧﺎمه یادشده به امضای علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و علی حکیم جوادی رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران رسید. این تفاهم‌نامه در راستای توسعه همکاری‌های علمی، مشاوره‌ای و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود و پوشش زمینه‌های نظری و عملی طرفین در تعریف و اجرای طرح‌های تحقیقاتی، فناوری و اجرایی تنظیم و تدوین شده است.

برگزاری شصتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی سراسر کشور

اجلاس یک‌روزه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های سراسر کشور روز سه‌شنبه (یکم آبان) در دانشگاه الزهرا (س) و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

وزیر علوم در این اجلاس گفت: علم بدون پژوهش می‌میرد؛ زیرا آموزش با پژوهش نو می‌شود و مجموعه آموزش عالی همیشه نیازمند به پژوهش است.

سیمایی صراف تاکید کرد: از این پس ارزیابی دانشگاه‌ها بر اساس پیشرفت آنها در اجرای برنامه های برنامه هفتم خواهد بود.

وزیر علوم همچنین در حاشیه این مراسم اعلام کرد که منابع مالی خوبی در قانون برنامه بودجه ۱۴۰۴ برای بهبود رتبه دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است و امیدواریم با این اقدام دیگر شاهد افت رتبه دانشگاه‌ها به دلایل مالی نباشیم.

وی اظهار داشت: ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها باید به پژوهش اختصاص یابد؛ اما پژوهش‌ها باید کاربردی باشد و پژوهش کتابخانه‌ای نمی‌خواهیم. گاهی شرایط اضطراری به وجود می‌آید و از اعتبار بخش پژوهشی کاسته می‌شود.

زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا (س) نیز در این مراسم گزارشی از وضعیت این دانشگاه اعلام کرد و از برداشتن گام‌های تحولی در آن خبر داد.

محمدنبی‌ شهیکی‌تاش معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم نیز در این مراسم گفت: بیش از ۱۳ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فعال هستند که حاصل آن اشتغال حدود ۱۴۰ هزار نفر است که کمتر از ۴ درصد کل دانشجویان کشور را شامل می‌شود و نشان‌دهنده ضعف در جذب استعدادهای بیشتر است

به گفته معاون فناوری وزیر علوم منابع لازم برای زیرساخت هفت آزمایشگاه ساخت‌سریع (فب‌لب) در دانشگاه‌ها تا پایان سال فراهم می‌شود.

در ادامه پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در نمایه‌سازی مجلات، ۱۳ هزار و ۹۲۴ مقاله به مقالات اسکوپوس اضافه شده که ۳۱ درصد مقالات فارسی هستند و ما باید در قانون پیشرفت در مرجعیت علمی میزبان شویم اکنون در علوم‌ انسانی ظرفیت ۹۰۰ نشریه دارای اعتبار علمی در داخل کشور داریم که امیدآفرین است.

وی اظهار امیدواری کرد که در برنامه هفتم پیشرفت مطابق آنچه پیش‌بینی شده، سهم بودجه تحقیق و توسعه از کل تولید ناخالص داخلی به عدد ۲ درصد برسد تا بتوان شتاب رشد علمی کشور را حفظ کرد.

پایان نخستین رویداد کشوری کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد

اولین رویداد کشوری رقابت گروه‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور ۷ هزار و ۲۴۶ گروه برگزار شده بود با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در پایان مراسم از برگزیدگان اولین رویداد کشوری رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل شد. اولین رویداد کشوری رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی در محورهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سلامت، هنر و معماری به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان کاردانی ناپیوسته دانشگاه علمی‌کاربردی

روز سه شنبه (یکم آبان ماه) اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته محل‌های (متمرکز و شرایط خاص) پذیرش دوره‌ کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه‌ای «ناپیوسته» نظام آموزش مهارتی مهرماه سال ۱۴۰۳ دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام شد.

پذیرفته‌شدگان باید برای اطلاع از تاریخ دقیق ثبت‌نام و انتخاب واحد از روز چهارشنبه (دوم آبان ماه) به درگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به نشانی www.uast.ac.ir مراجعه و مطابق دستورالعمل مربوط نسبت به بارگذاری مدارک خود اقدام کنند.

انتصاب رئیس سرای نوآوری هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی «محمدمهدی خیرجو» را به عنوان مسئول راه‌اندازی و رئیس سرای نوآوری هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) منصوب کرد.

خیرجو مدیرعامل و عضو هیات مدیره خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) است و پیش از این در سوابق وی ریاست مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی قدس (روزنامه قدس)، مدیرعامل موسسه رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی و عضو هیات مدیره موسسه آفرینش های هنری دیده می‌شود.

برگزاری شصت و سومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور

شصت و سومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور به مدت یک روز و به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

شجاع احمدوند سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی، گسترش برنامه‌های اجتماعی را از رویکردهای این دانشگاه برشمرد و گفت: با توجه به تکرار ادعاهای واهی امارات بر سر جزایر سه‌گانه به زودی میزبان همایش تخصصی درباره ابعاد مختلف جزایر سه‌گانه (ابو موسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) و مالکیت ایرانی خدشه‌ناپذیر آنها خواهیم بود.

در ادامه روح‌الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه رویکرد این معاونت، ماشینی نیست، گفت: نظام حکمرانی دانشگاهی از بالا به پایین نیست بلکه بر نظرات نخبگان و استادان و دانشجویان در حکمرانی مطلوب علمی دانشگاهی تکیه دارد.

سازمان بازرسی از مداخله مستقیم در جذب اعضای هیات علمی نهی شد

سیصد و چهل و چهارمین جلسه هیات عالی جذب اعضای هیات علمی روز چهارشنبه (دوم آبان ماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی اعضای این شورا، سایر اعضای هیات عالی جذب، و نماینده سازمان بازرسی کل کشور در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.

در این جلسه، ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده‌های دانشگاه‌ها به‌صورت عمومی مورد بحث قرار گرفت. پس از بررسی دلایل قانونی و با در نظر گرفتن نقش نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیم گرفته شد که سازمان بازرسی به‌صورت مستقیم در فرایند جذب اعضای هیات علمی مداخله نکند، اما در موارد خاص با هماهنگی هیات‌های مرکزی جذب تصمیم‌گیری کند.

همچنین، مقرر شد که پرونده‌های جذب متقاضیان بالای ۴۵ سال در مؤسسات غیرانتفاعی در هیات مرکزی جذب وزارت مربوطه بررسی و تصمیم‌گیری شود.

وزیر علوم: پرونده دانشجویان اخراجی را یک به یک بررسی کردیم

حسین سیمایی صراف روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره پرونده دانشجویان اخراجی توضیح داد: ما پرونده‌ دانشجویان اخراجی را یک به یک مشاهده کردیم، اگر تخلف آموزشی یا غیرسیاسی داشته باشد، روند اعلام رای مربوط به خود را دارد.

وی افزود: موارد اخراجی دانشجویان که مربوط به حوادث ۱۴۰۱ بود را نیز یک به یک بررسی کردیم و نظرات خود را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم اگر دانشجویان اعتراضی داشتند به دفتر بازرسی شکایات وزارت علوم اعلام کنند زیرا دانشگاه‌ها نمی‌توانند از تصمیم اداری تمرد کنند و در بخشنامه ابلاغی به دانشگاه‌ها نیز این مورد را اعلام کردیم.

وزیر علوم همچنین درباره انتصاب روسای دانشگاه‌ها گفت: تحزب، نقشی در انتخاب روسا و مدیران دانشگاه‌ها ندارد و اگر مشخص شود فردی کنشگر سیاسی است و در مدیریت اعمال سیاست می‌کند در مدیریت جایی ندارد.

سیمایی در مورد اعتراضات به افزایش شهریه رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: این موضوع در حوزه کاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است ولی اعتراضات مربوط به داوطلبان دانشگاه آزاد را از باب وظیفه عمومی به مسئولان دانشگاه آزاد منتقل کردم.