تهران- ایرنا- «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، خواستار امضای توافقنامه صلح این کشور با جمهوری آذربایجان و پایان درگیری‌های چندصدساله میان دو طرف شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری آرمن‌پرس، براساس اعلام دفتر نخست وزیری ارمنستان در این نامه آمده است: خوشحالم که می‌بینم کشور شما و آذربایجان با هدف نهایی کردن یک توافق صلح که روابط بین دو کشور را عادی می‌سازد، پیشرفت مستمر داشته اند.

بایدن در این نامه آورده است: من می خواهم به شما اطمینان دهم که آمریکا آماده است تا از یک توافق صلح پایدار و عزتمندانه حمایت کند تا درگیری‌های چندصد ساله پایان یابد و با حفظ وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان نه تنها امنیت بلکه ثبات را نیز برای مردم این کشور به دنبال داشته باشد. چنین توافقی کل حاکمیت و تمامیت ارضی را در منطقه قفقاز متحول می کند.

در ادامه این نامه خاطرنشان شده است: همانگونه که می دانید نهایی کردن مفاد باقی مانده از توافقنامه صلح مستلزم پافشاری، هوشمندی و سازش است. اما شما با اولویت قراردادن میهن پرستی بر سیاست، شجاعانه و پیوسته راه صلح را انتخاب کرده اید و من شما را ترغیب می کنم که در سال‌جاری توافق را نهایی کنید.

همگام با شما، دولت من نیز آماده است تا با انجام ابتکاراتی جسورانه، مسیر صلح را هموار سازد. من از مایکل کارپنتر مدیر ارشد خود در امور اروپا خواسته‌ام تا خلاصه‌ای از برخی اقدامات که مایل به انجام آن هستیم به شما ارائه دهد و بازخورد شما را در مورد گفت‌وگو با جمهوری آذربایجان دریافت کند.

همانگونه که ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به ما یادآوری شد، اکنون زمان تعهد مجدد به منشور ملل متحد و اصول اساسی صلح است. آینده روشن‌تری در دسترس است و من مشتاقانه منتظر همکاری با شما برای به دست آوردن آن هستم.

به گزارش ایرنا، دو هفته پیش، واهاگن خاچاطوریان رئیس‌جمهوری ارمنستان پیش بینی کرده بود که ایروان و باکو تا پایان سال جاری میلادی پیمان صلح دوجانبه را امضا کنند.

وی در این زمینه به آرمن پرس گفت جمهوری آذربایجان برخی مسائل را مطرح می کند که همه چیز را به تاخیر می اندازد. آنچه در سال‌های گذشته انجام شده و اکنون به دست آمده و ظاهرا در مرحله پایانی هستیم، به آسانی به دست نیامده است.