اردبیل- ایرنا- فرماندار بیله‌سوار (مغان) گفت: ۴۵ هزار نفر از ساکنان شهرستان بیله‌سوار برابر با ۸۲ درصد جمعیت این شهرستان زیر پوشش بیمه سلامت هستند که همه ساکنان شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر، روستاییان و عشایر را شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، صاحبعلی اصغری روز چهارشنبه در نشستی به مناسبت هفته بیمه سلامت اظهار کرد: این افراد بدون پرداخت حق بیمه زیر پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند و به طور تقریبی هزینه دهک‌های یک تا سه در محل دریافت خدمت به صورت رایگان محاسبه می‌شود.

وی افزود: همچنین هفت مرکز بهداشت در شهرستان با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند که از جمله شامل مرکز شماره یک بیله‌سوار، مرکز بابک، مرکز جعفرآباد، مرکز گوک‌تپه، مرکز انجیرلو، مرکز شورگل و مرکز نظر بولاغی است که به طور مشترک در بحث سلامت پایش می‌شوند.

فرماندار بیله‌سوار (مغان) با اشاره به اینکه ۲۸ هزار و ۳۹ نفر در ۶ ماهه سال جاری در مرکزهای روستایی با هزینه ۲۰ میلیارد ریال معاینه شدند، توضیح داد: ۳۸ نفر از بیماران خاص شامل ۱۹ بیمار دیالیزی، هشت مبتلا به ام‌اس، سه بیمار هموفیلی و ۲ بیمار تالاسمی در شهرستان بیله‌سوار زیر پوشش قرار دارند که همه هزینه‌های درمان آنها از سوی بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: سوای پنج بیمار خاص تعداد ۱۰۲ نفر از آبان ۱۴۰۱ تحت عنوان مبتلایان به بیماری‌های صعب العلاج مشخصاتشان ثبت شده است و در شهر بیله‌سوار نیز بر اساس آمار سازمان بیمه سلامت یک هزار و ۱۸۵ نفر بیمار نشاندار داریم.

اصغری عنوان کرد: تعداد بیمارانی که در ۶ ماهه امسال در بیمارستان بستری شدند، یک هزار و ۴۰۱ نفر با هزینه ۳۵ میلیارد ریال است که در سال ۱۴۰۲ این آمار سه هزار و ۶۳ نفر با هزینه ۶۶ میلیارد ریال بود.

مدیر بیمه سلامت بیله‌سوار (مغان) نیز در این نشست اظهار کرد: در بحث قانون جوانی جمعیت از بین چهار هزار و ۳۵۰ زوج ناباروری که در استان اردبیل شناسایی شده بودند، ۲۸۳ نفر آنها در شهرستان بیله‌سوار نشاندار شدند و در مرکزهای طرف قرارداد از جمله به مرکزهای درمان ناباروری قفقاز و آراد هدایت شدند.

بایرامعلی جعفری افزود: سازمان بیمه سلامت در این مدت بخشی از تعهدهای خود را افزایش داده است که از جمله می‌توان به افزایش سن بانوان نابارور زیر پوشش از ۴۵ سال به ۴۹ سال، کاهش بازه زمانی زیر پوشش قرار دادن زوج‌های نابارور از یک سال به ۶ ماه، آی‌وی‌اف، آی‌یوآی، آی‌سی‌اس‌آی، اف‌یی‌تی، جنین اهدایی، رحم اجاره‌ای، افزایش داروهای زیر پوشش در بحث نازایی به ۱۰۵ قلم و حذف سقف تعداد مراجعه‌ها و دریافت مشاوره‌ها اشاره داشت.

۲۸ مهر تا چهار آبان به مناسبت سالروز تصویب قانون بیمه همگانی در سال ۱۳۷۳ با عنوان هفته بیمه سلامت نام‌گذاری شده است.

شهرستان بیله‌سوار (مغان) با جمعیت بیش از ۵۳ هزار نفر در ۱۶۵ کیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.