بجنورد- ایرنا- مدیر کل بنادر و دریانوردی بندر امیر آباد گفت: چهار میلیون و ۷۸۰ تن کالا در سال گذشته از این بندر صادرات شد که سهم خراسان شمالی ۱۰ درصد است.

به گزارش ایرنا، محمد علی موسی پور گرجی روز چهارشنبه در نشست با فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی خراسان شمالی اظهار کرد: سهم بندر امیرآباد در صادرات کشور چهار درصد است که تلاش می شود این ظرفیت افزایش یابد.

وی ظرفیت واردات به این بندر را نیز ۴.۵ میلیون تن در سال جاری عنوان کرد و افزود: بخشی از کالاهای اساسی نیاز کشور از این بندر وارد کشور خواهد شد.

وی عمده محصولات صادراتی از این بندر را مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و سیمان ذکر کرد و گفت: ۸۴ درصد مبادلات واردات و ۷۲ درصد صادرات از این بندر با روسیه انجام می شود.

موسی پور گرجی افزود: ۳۵۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و ۳۵۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش دولتی در این بندر سرمایه گذاری شده است.

لزوم راه اندازی زنجیره سرد

وی بر راه اندازی زنجیره سرد در بندر امیرآباد تاکید کرد و گفت: تلاش می شود تا با ایجاد این زنجیره محصولات فسادپذیر را بدون هیچ مشکلی صادر و وارد کنیم.

مدیرکل بنادر و دریا نوردی امیرآباد تصریح کرد: محصولات یخچالی را به سرعت تحویل خواهیم گرفت و کشورهای هدف نیز این محصولات را در اولویت پذیرش قرار داده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر برند سازی محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: از صادر کنندگان، فعالان بخش اقتصادی می خواهیم که این امر را در دستور کار قرار دهند چرا که محصولی که دارای برند باشد ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات دارد و اکنون کشور ترکیه تنها با برند سازی توانسته کالاهای سایر کشورها را خریداری و با نام و برند خود صادر می کند.

موسی پور گرجی تصریح کرد: اکنون سهم ترکیه از صادرات به روسیه ۲۰ درصد، در حالی که سهم کشورمان کمتر از یک درصد است.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه با بسته بندی مناسب و برند سازی توانسته سهم خود را در جایگاه صادرات به روسیه افزایش دهد اما متاسفانه بیشتر محصولات کشورمان بدون برند و با بسته بندی های نامناسب صادر خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریا نوردی امیرآباد در بخش دیگری از سخنانش بر ورود به بازار دیجیتال نیز اشاره کرد و گفت: اکنون بیشتر کشورها وارد این حوزه شده اند و محصولات مورد نیاز را خریداری و یا به فروش می رسانند و نیازی به راه اندازی دفتر در سایر کشورها ندارند.

بندر امیرآباد بزرگترین بنگاه اقتصادی دریا محور شمال کشور در زمینه تجارت ، تولید ارزش افزوده، کسب درآمد ارزی، توسعه اشتغال پایدار و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حال نقش آفرینی است که صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان خراسان شمالی از این بندر کالاهای خود را صادر می کنند.