تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷

تهران- ایرنا- کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ در شرایطی منتشر شد که در ۴ بخش «صنعت، معدن و ارتباطات»، «آموزش، پژوهش و فرهنگ»، «حقوق و دستمزد» و «تسهیلات تکلیفی و اشتغال» به مقولات حول محور ایثارگران توجه شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، تسهیلات و مواردی برای ایثارگران در نظر گرفته شده است.

یکی از مواردی که در بحث مربوط به همکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح است، مبحث «تسهیلات» است. این مبحث در تمام کشورها، با جدیت دنبال شده و آنها تلاش می‌کنند تا حمایت‌های خوبی از رزمندگانی که در هر دوره‌ای برای کیان ملی خود به صحنه نبرد رفته‌اند، به عمل آورند. در همین رابطه، پیشنهاد شده تا آئین‌نامه‌ای اجرایی به هیات وزیران تقدیم شود که طی آن مجوز واردات یک دستگاه خودرو به ایثارگران واجد شرایط صادر شود.

در همین رابطه، بخش «پ» شناسه بودجه‌ای ۷۰۴۱۱ تبصره «صنعت، معدن و ارتباطات» به این موضوع پرداخته و طی آن به صراحت ذکر شده:

وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان (۵۰%) درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران استفاده ننموده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه نماید. در خصوص سایر مشمولان قانون مذکور از محل تسهیلات قرض‌الحسنه این بند برای خرید خودروی داخلی اقدام می‌گردد. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

یکی از راهکارهای نوین در بخش تسهیلات، تعریف قطب‌های تامین بودجه است که تعدد این قطب‌های که از الزام قانونی و قابلیت اجرایی برخوردار هستند، یکی از مزیت‌های هر لایحه بودجه‌ای به حساب می‌آید. یکی از قابلیت‌های این مکانیزم در لایحه بودجه سال آینده در حوزه ایثارگران به چشم می‌خورد که محل مناسبی برای تامین درآمدی و تسهیلاتی شمرده می‌شود

بر این مبنا، در بخش «ب» شناسه بودجه‌ای ۷۰۹۴۱ تبصره «آموزش، پژوهش و فرهنگ» به صراحت ذکر شده:

صددرصد (۱۰۰%) وجوه اداره‌شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۳ به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود. وجوه مذکور تا سقف سه هزار میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به صندوق‌های رفاه دانشجویی ‌به‌عنوان کمک، جهت افزایش منابع مالی صندوق‌های مزبور اختصاص می‌یابد تا مطابق اساسنامه مصوب، برای پرداخت وام شهریه به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سرانه دانشجویی و سایر پرداخت‌های رفاهی دانشجویی و مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت ‌پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و ایثارگران و فرزندان آنها و افرادی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند به تشخیص کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران به مصرف برسد.

دیگر بخشی که در موضوع ایثارگران، به دغدغه همواره این جمعیت تبدیل شده، بحث مربوط به حقوق و مستمری است. البته که در بسیاری از سال‌ها، بندهای حمایتی راجع این شکل حمایت‌ها مطرح می‌شد اما تفاوت بندهایی که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ لحاظ شده، بر حمایت خوب در این زمینه تاکید دارد و اینکه نهادهای زیرمجموعه و مشمولان این حوزه به صراحت و دقت تعریف شده‌اند.

طی همین موضوع، در بخش «ب» شناسه بودجه‌ای ۷۰۴۱۲ تبصره «حقوق و دستمزد» آمده:

الف) بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ‏مکلف‌اند در سقف اعتبارات مصوب مربوط به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و ‏درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، افراد تحت ‏تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد و معلولان ‏شدید و خیلی شدید و فاقد شغل و درآمد، با انجام آزمون وسع و توجه به دهک‌های درآمدی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران کمک‌‏معیشت ماهانه که میزان آن در چهارچوب آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران تعیین می‌شود، پرداخت نمایند.

‏ب) جانبازان، آزادگان و رزمندگان موضوع این بند که توانایی انجام کار داشته و با وجود فراهم شدن ‏شرایط اشتغال به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (حسب مورد) ‏مشغول به کار نشده باشند، مشمول این حکم نمی‌گردند.

ج) مستمری والدین شهدا به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

دیگر بحث تکلیفی که در بخش تسهیلات ایثارگران موردتوجه قرار گرفته، بهره‌مندی از ظرفیت تسهیلات بانکی برای بخشی از این جمعیت است. با در نظر گرفتن این تسهیلات هدف که از مسیر بانک‌ها عبور می‌کند، دایره حمایتی خوبی به‌لحاظ تنوع و تعدد این مزایا، از ایثارگران در لایحه بودجه ۱۴۰۴ تعریف شده است که می‌تواند تکافوی مناسبی برای بخشی از دغدغه‌مندی این قشر دلسوز باشد.

در این رابطه، بخش «ج» شناسه بودجه‌ای ۷۰۴۱۲ تبصره «تسهیلات تکلیفی و اشتغال» به این موضوع می‌پردازد و عنوان می‌کند:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است به میزانی که هیات عالی بانک مرکزی تا پایان فروردین مصوب خواهد نمود مطابق با تبصره (۳) بند (ب) ماده ۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت‏، ‏سهم بانک‌ها را از تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال و تسهیلات قانون حمایت از خانواده و جوانی ‏جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۲۰/۱۲/۱۳۹۶، قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و تسهیلات موضوع ماده (۷۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی بابت تسهیلات موضوع این قوانین از جمله اشتغال، قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن با اولویت ایثارگران موضوع ماده (۳) قانون جامع ایثارگران به تعداد ۴۰ هزار نفر که تسهیلات قرض‌الحسنه تکلیف شده است از طریق بانک‌های عامل معین و ابلاغ نماید.

با انتشار بخش دوم لایجه بودجه سال ۱۴۰۴، ریزجزئیات بودجه‌ای این بخش منتشر می‌شود که در آنجا می‌توان تحلیل‌ و گزارش‌های دقیق‌تری در این زمینه به انجام رساند.