تبریز- ایرنا- استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که آمادگی پذیرش و اعزام هیات‌های مختلف اقتصادی و تجاری بین ۲ کشور داریم، افزود: ایران، روابط راهبردی از دیرباز با ترکیه دارد و این روابط ادامه دار خواهد بود. 

به گزارش ایرنا، بهرام سرمست روز چهارشنبه در دیدار سرکنسول ترکیه در تبریز با وی، اظهار کرد: کنسولگری ترکیه در استان ما می‌تواند پایگاه مهمی برای توسعه روابط بین ۲ کشور به خصوص شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری و مبادله هیات‌های تجاری باشد.

وی ادامه داد: جمهوری ترکیه و ایران همواره روابط مناسب و مساعدی با هم داشته و نقش کنسولگری در این راستا روز به روز بیشتر می‌شود و ما نیز همواره آماده گسترش همکاری‌ها هستیم.

سرمست با بیان این‌که آمادگی تداوم توافقات گذشته( ازجمله توافقات سال ۲۰۱۸ که تبریز به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی انتخاب شد) و بررسی بحث خواهرخواندگی بین تبریز و استانبول را داریم، گفت: مباحثی چون انرژی و نیروی انسانی در آذربایجان شرقی مزیت رقابتی دارد و استان ما جذب سرمایه گذار خارجی را دنبال می‌کند و در این راستا نیز برای سرمایه گذاری در شهرک سرمایه گذاری خارجی استان متقاضیان بسیاری وجود دارد.

وی با بیان این‌که دولت چهاردهم علاقه بسیاری برای ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسایه به خصوص در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی و تجاری و همکاری‌های علمی و دانشگاهی دارد، افزود: نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز که به تازگی برگزار شد را به صورت دائمی سالانه برگزار می‌کنیم و برنامه داریم تا این نمایشگاه را در شهر استانبول نیز برگزار کنیم.

وی با اشاره به مزیت‌های آذربایجان شرقی برای جذب گردشگران ترکیه‌ای، اظهار کرد: گردشگری علمی، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جهت جذب گردشگران ترکیه‌ای به ایران باید معرفی شوند.

ساز و کارهای افزایش همکاری ایران و ترکیه فراهم است

سرکنسول ترکیه در تبریز نیز اظهار کرد: بین ترکیه و ایران، دوستی و همسایگی ریشه دار و تاریخی وجود دارد و حتی فراتر از آن، بین منطقه و کشور ایران اشتراکات ارزشمندی وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

چتین تانر با بیان این‌که ارتباط همسایگی که یک ظرفیت بزرگ برای ۲ کشور است، مسئولیت ما را سنگین می‌کند، افزود: توسعه روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری به طور قطع برای هر ۲ کشور مهم است و از هرچه از دستمان بربیاید برای بهره گیری از این ظرفیت‌ها انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که ۲۴ ساعت شبانه روز آماده همکاری با استانداری آذربایجان شرقی هستیم، گفت: اراده بین ۲ کشور برای توسعه در سطوح بالا وجود دارد و زیرساخت‌ها و سازوکارها نیز مهیا است.

وی با بیان این‌که می‌توان پروژه مشخصی را تعیین و همکاری‌ها را گسترش داد، اظهار کرد: سازوکارهای خواهرخواندگی بین تبریز و استانبول می‌توان بهره برد و مهم این است که این سازوکارها تداوم یابد و باید از فرصت‌های پبش رو استفاده کنیم.

تانر با بیان این‌که در رویداد تبریز ۲۰۱۸ فعالیت‌های مشترکی بین ۲ کشور انجام گرفت، افزود: سال ۲۰۲۵ به عنوان سال فرهنگی ترکیه و ایران نامگذاری شده و نیاز است تا همکاری‌های بین ۲ کشور ارتقا یابد.

وی با بیان این‌که ایران، سهم قابل توجهی در اقتصاد منطقه دارد، گفت: آذربایجان شرقی از نظر گردشگری در تمامی ابعاد، ظرفیت خوبی دارد ولی نیاز است تا برنامه‌های مشخصی برای جذب گردشگران ترکیه‌ای به این منطقه اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: تا سه سال قبل دانشجوی ترکیه‌ای نداشتیم اما اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجوی ترکیه‌ای در تبریز داریم.