به گزارش ایرنا، اولیای دانشآموزان در اهواز به امید باز شدن گره کمبود تامین سرویس مدارس و پایان یافتن سختی و هرج و مرج رفت و آمد دانشآموزان به مدرسه به اجرای طرح سپند امیدوار بودند.
طبق گفته برخی اولیای دانشآموزان درخواست آنها در این سامانه بی پاسخ مانده است.
اما اجرای ناموفق این طرح و یا عدم استقبال خانوادهها باعث شد تا دانش آموزان بار دیگر به پیمانکاران تعیین شده از سوی مدرسه برای تامین سرویس روی بیاورند.
در این طرح قرار بود که دیگر مدیران مدارس در تامین سرویس مدرسه دخالتی نداشته باشند و دانشآموزان به صورت سازماندهی شده در سامانه سپند ثبت نام کنند.
اجازه ثبت نام سرویس توسط مدیران مدارس لغو شد و تمامی دانش آموزان برای دریافت خودرو باید در سامانه سپند ثبت نام می کردند.
اجرای نه چندان موفق طرح سپند باعث شد تا اختیار تامین سرویس مدرسه همچون سالهای گذشته دوباره به مدیران مدرسه داده شود و این اقدام بیشتر باعث سردرگمی خانوادهها شد.
خانواده دانشآموزان اجرا نشدن این طرح را نشان دهنده ضعف سیستم حمل و نقل شهری دانستند و از پاسخگو نبودن شهرداری در این خصوص نیز ابراز گلهمندی کردند.
اولیای دانشآموزان نبود زیرساخت و سازوکار اجرای این طرح و در نهایت اجرایی نشدن کامل طرح را عاملی برای نگرانی دانش آموزان و اولیا در آغاز سال تحصیلی اعلام کردند.
بسیاری از خانوادهها که به امید تامین سرویس مدرسه بر بستر سامانه سپند بودند با بی نتیجه ماندن درخواست آنها دست به دامن مدارس شدند.
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان نیز به امید اجرای طرح سپند تمامی مدیران مدارس را نسبت به تعیین پیمانکار و ثبت نام سرویس مدرسه منع کرد.
شهرداری اهواز نیز در جلساتی که با حضور دستگاههای مربوطه و یا استاندار خوزستان در خصوص تامین سرویس مدارس دانشآموزان اهواز برگزار میشد از اجرای موفق این طرح صحبت کرد.
این هرج و مرج باعث سردرگمی خانوادهها و دانشآموزان شد و طبق گفته پلیس راهور خوزستان امسال نیز همچون سالهای گذشته با گره ترافیکی سنگین در اهواز با بازگشایی مدارس روبرو بودیم.
اما مشکلات اجرای ناموفق این طرح بسیار مهم و وابسته به تحصیل دانشآموزان اهوازی چه بوده است؟
کمبود خودرو ناوگان شهری اهواز، عدم استقبال و یا بی اطلاعی خانواده ها از این طرح، عدم ثبت نام رانندگان ، تاکسی داران و تعاونی ها در سامانه سپند و جوابگو نبودن تعداد خودروها نسبت به تعداد دانش آموزان ثبتنام کرده در این سامانه میتواند از جمله عوامل اجرای ناموفق اجرای این طرح بوده باشد اما موردی که در این موضوع بسیار مشهود است کمبود خودرو برای پوشش حداکثری دانشآموزان اهواز است.
طبق اعلام سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز ،بر اساس استاندارد، برای کلانشهر اهواز با یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت، حداقل ۶ هزار دستگاه تاکسی نیاز است که در حال حاضر ۲ هزار دستگاه در حال خدمات رسانی به مردم هستند.
با این خلاء بزرگ در سیستم ناوگان شهری قطعا پوشش ایاب و ذهاب آمار بالای دانشآموزی در اهواز با مشکل روبرو میشود و باید ابتدا این کمبود حل شود.
به دلیل پوشش ندادن کامل این طرح در اهواز، اواخر شهریورماه امسال آموزش و پرورش استان به مدیران مدارس ابلاغ کرد همچون سالهای گذشته اقدام به تامین سرویس مدرسه کنند که این اقدام دیرهنگام بود و باعث نگرانی و سردرگی خانوادهها شد.
ثبت ۲۳ هزار و ۶۰۰ درخواست سرویس مدرسه در سامانه سپند
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۲۳ هزار و ۶۰۰ نفر برای دریافت سرویس مدرسه در سامانه سپند ثبت نام کردند افزود: ۴۴ شرکت حمل و نقل که از شهرداری اهواز مجوز دریافت کرده بودند در این سامانه ثبت نام کردند.
امیر صفی خانی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح سپند در اهواز بیان کرد: مدارسی که بالای چهار دانش آموز متقاضی داشت برای ارائه سرویس پذیرش شدند.
به گفته وی شهرداری اهواز از ۲ سال گذشته به سامانه سپند بسیار پرداخته است و از سال تحصیلی گذشته این سامانه در اهواز راه اندازی شد اما مورد استقبال خانواده ها قرار نگرفت.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی اهواز حلقه مفقوده ثبت نام نکردن دانش آموزان در این سامانه را عدم اطلاع رسانی عنوان کرد و افزود: امسال اطلاع رسانی کافی انجام شد و در چهار مرحله این سامانه برای استفاده دانش آموزان بازگشایی شد.
کمبود ون و مینی بوس برای سرویس مدرسه به دلیل درخواست صنایع و ادارات اهواز
صفی خانی بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته تنها ۱۵۰ خودرو در این سامانه برای ارائه خدمات به دانش آموزان ثبت نام کردند که امسال این رقم به سه هزار و ۵۰۰ خودرو افزایش یافت.
وی با بیان اینکه خودروهایی که در سامانه سپند ثبت نام میکنند برچسب سرویس مدرسه دریافت می کنند افزود: پلیس راهور و گشتهای شهرداری اهواز با رانندگان خودرویی که بدون برچسب حمل و نقل دانشآموزان را انجام دهند برخورد خواهد کرد.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی اهواز با بیان اینکه در حال حاضر این طرح در اهواز در حال اجرا است ادامه داد: برخی درخواستهای تامین سرویس در این سامانه به دلیل تک سرویس بودن و فاصله زیاد خانه دانشآموز تا مدرسه پاسخ داده نشده است.
صفی خانی بیان کرد: به دلیل اینکه ادارات و صنایع اهواز از ون و مینی بوس برای حمل و نقل کارکنان خود استفاده میکنند با کمبود این خودروها برای حمل و نقل دانشآموزان روبرو هستیم.
نگرانی آموزش و پرورش خوزستان از عدم پوشش کامل سرویس مدارس در اهواز در قالب طرح سپند
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان پیش از بازگشایی مدارس در شورای آموزش و پرورش استان با توجه به توان حمل و نقل شهری اهواز از اجرای نشدن موفق طرح سپند در اهواز و تامین نشدن سرویس مدارس ابراز نگرانی کرد.
عبدالله حبیبی بیان کرد: استاندار سابق خوزستان از آموزش و پرورش استان خواست تا نامهای خطاب به رئیس جمهور در خصوص ضعفهای پوشش سرویس مدارس سامانه سپند و بررسی این موضوع مهم به ویژه برای استان خوزستان با جمعیت بالای دانشآموزی تنظیم و ارسال کند.
وی گفت: طبق گفته شهرداری اهواز پنج هزار و ۵۰۰ خودرو توسط شهرداری برای پوشش سرویس مدارس اهواز در نظر گرفته شده که باید به بیش از ۲۲ هزار دانش آموز خدمات ارائه دهند.
حبیبی این میزان خودرو را برای جمعیت بالای دانش آموزی اهواز ناکافی دانست و اعلام کرد: ساز و کار اجرای این طرح باید از سوی شهرداری فراهم میشد.
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان استان موفق به ثبت نام در این سامانه نشدند گفت: سامانه سپند پوشش مناسبی برای سرویس مدارس دانشآموزان خوزستان نداشته است.
حبیبی بیان کرد: امسال سامانه سپند به صورت آزمایشی برای تامین سرویس مدارس دانش آموزان راه اندازی شد که متاسفانه با توجه به شرایط سیستم حمل و نقل شهری این طرح موفق نشد.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی اهواز پیش از این از ثبت نام ۶۰۰ مدرسه در اهواز برای دریافت سرویس مدرسه در این سامانه خبر داد و افزود: از تاکسی داران نیز درخواست شده تا در این سامانه برای ارائه خدمات به دانش آموزان ثبت نام کنند.
با وجود تمام تمهیدات دیده شده از سوی شهرداری اهواز این طرح به سرانجام نرسید و باز خانوادهها و مدارس برای تامین خودرو دست به دامن پیمانکاران شدند.
قرار بود در قالب طرح سپند رفت و آمد دانشآموزان با سرویسهای مدرسه به صورت برخط بررسی و پایش شود و با اجرای این طرح دیگر شاهد تخلفی از سوی راننده و یا پیمانکاران نباشیم.
قطعا اجرای این طرح در بالا بردن امنیت دانشآموزان اثر مثبت دارد اما کمبود خودرو در سیستم حمل و نقل شهری و یا اطلاع رسانی نادرست باعث اجرای ناموفق این طرح در اهواز شد.