لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس در تداوم مواضع خصمانه غرب علیه روسیه مدعی شد که مسکو برای تسلیم کردن اوکراین در جنگ، روی امنیت غذایی جهان قمار کرده است.

به گزارش ایرنا، کی‌یر استارمر روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دفتر نخست وزیر انگلیس منتشر شد، ادعا کرد: حملات بی‌رویه روسیه به بنادر در دریای سیاه نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) مایل است برای وادار کردن اوکراین به تسلیم شدن، روی امنیت غذایی جهانی قمار کند.

وی مدعی شد: او با این کار به میلیون‌ها انسان آسیب‌پذیر در سراسر آفریقا، آسیا و خاورمیانه آسیب می‌زند تا در جنگ وحشیانه خود دست بالا را به دست آورد.

نخست وزیر انگلیس ادعا کرد: روسیه به هنجارها و قوانین حاکم بر نظام بین المللی ما احترام نمی گذارد. نه تنها تهاجم غیرقانونی آنها یک حمله آشکار به اصول منشور سازمان ملل است، بلکه نحوه اجرای جنگ در اوکراین نشان می‌دهد که آن‌ها احترامی برای جان انسان‌ها در سراسر جهان قائل نیست.

در بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس هم ادعا شده است که بر اثر حملات روسیه به زیرساخت‌های بنادر اوکراین در دریای سیاه «کمک‌های حیاتی به فلسطینی‌ها به تأخیر افتاده و مانع از ارسال ذخایر مهم غلات به جنوب جهانی شده است.»

روسیه بارها ادعاهای غرب در این زمینه را رد و تصریح کرده که سیاست‌های اشتباه و اقدامات یکجانبه غرب موجب اختلال امنیت غذایی در جهان شده است. مقام‌های مسکو می‌گویند که تحریم‌های غرب به بهانه جنگ اوکراین، زنجیره تامین و حمل و نقل مالی در سطح جهان را مختل کرده و همین مسئله موجب بالا رفتن تورم در اکثر کشورهای اروپایی شده است.

گفتنی است که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو درباره گسترش مرزهای ائتلاف نظامی ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف به این جنگ افروزی ادامه دادند و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.